'Tunnelmalaise' voorlopig nog niet aangepakt

Voorlopig komen er nog geen aanvullende maatregelen om de problemen met te hoge vrachtwagens bij de Coentunnel aan te pakken. Wel worden de stremmingen de komende tijd intensiever gemonitord. In het derde kwartaal van 2015 wordt gekeken of aanvullende maatregelen nodig zijn.

Beeld anp

Dat blijkt uit antwoorden van minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) op Kamervragen over de tunnelmalaise: de aanhoudende problemen in de Coentunnel en de Schipholtunnel.

Volgens de Tweede Kamerfractie van de VVD leidt Amsterdam veel economische schade doordat de tunnels om de haverklap afgesloten zijn. VVD-Kamerlid Betty de Boer wil dat staatssecretaris Wilma Mansveld een oplossing zoekt voor de aanhoudende problemen in de Coentunnel. Ook wil ze dat Mansveld ProRail achter de broek zit om de problemen met de Schipholtunnel op te lossen.

Coentunnel
Er zijn de laatste tijd meer meldingen van te hoge vrachtwagens die door de Coentunnel proberen te rijden. Het verkeer voor de Coentunnel staat tussen de 25 en 30 keer per week stil als gevolg van een te hoge vrachtwagen. Volgens de minister is het aantal keren dat een hoogtemelding leidt tot een file langer dan twee kilometer, echter beperkt. De hinder zou meestal variëren van enkele minuten tot 20 minuten.

'De eerder ingezette maatregelen om in overleg te gaan met de sector, de handhaving en de technische middelen te verbeteren, hebben bij de Coentunnel nog niet zichtbaar tot resultaat geleid', aldus Schultz van Haegen.

Daarom wordt de monitoring van de stremmingen geïntensiveerd. De resultaten gebruikt het ministerie van Infrastructuur en Milieu om te kijken of er een aanvullende maatregelen nodig zijn. 'Ik verwacht dit in het derde kwartaal van dit jaar af te ronden', aldus de minister. '[We werken] met veel inzet aan optimale bereikbaarheid van de hoofdstad.'

Schipholtunnel
In de Schipholtunnel vonden in het afgelopen kwartaal zes stremmingen plaats. Eén verstoring in de tunnel werd veroorzaakt door de Tennet-stroomstoring op 27 maart, vijf door rook- en brandmeldingen.

Volgens het ministerie daalde het aantal (onterechte) rook- en brandmeldingen in de Schipholtunnel de laatste jaren, maar kende het eerste kwartaal van 2015 opnieuw een hoog aantal storingen. In 2012 waren er 21 rook- en brandmeldingen, in 2013 was dit aantal gedaald naar 15. Het is nog niet bekend hoeveel meldingen er in 2014 in totaal waren.

Het zou niet mogelijk zijn om een indicatie van de kosten te maken. Ook de maatschappelijke kosten zijn volgens Schultz van Haegen op dit moment niet in kaart te brengen. Ze onderzoekt samen met het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) hoe ze toch een beeld kunnen krijgen van het bedrag.

Het verhalen van de kosten op de aannemers vindt ze geen goed idee. ProRail heeft onlangs uitgebreid met de aannemers gesproken. Ze hebben afspraken gemaakt om het aantal storingen terug te dringen en sneller ter plekke te zijn als het mis gaat. Dat zou de bereikbaarheid van Schiphol per spoor moeten verbeteren.

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden