Tunneldelen over het IJ vervoerd

AMSTERDAM - Het was een opmerkelijk schouwspel maandag op het Amsterdamse IJ. Vier sleepboten manoeuvreerden een 22.000 ton wegende metrotunnel over het water die in 2010 onder het Centraal Station komt te liggen. Een hels karwei, maar ook een mijlpaal in de geschiedenis van de aanleg van de Noord/Zuidlijn.''En wat voor een mijlpaal'', zei verantwoordelijk wethouder Tjeerd Herrema maandagochtend. Hij stond samen met een groep hotemetoten op de NDSM Pier in Amsterdam Noord te wachten tot het gevaarte voorbij kwam. ''We zien hier straks het complete metrostation van CS langs varen. De keren dat je zoiets te zien krijgt, zijn heel zeldzaam.''

Het tunneldeel is maar liefst 136 meter lang, 21 meter breed en 9 meter hoog. Hij bestaat uit 8100 kubieke meter beton en 1800 ton staal. Het bouwwerk is gemaakt in de Sixhaven in Noord en krijgt een tijdelijke parkeerplaats in de Suezhaven in het Westelijk Havengebied. Daar liggen inmiddels al twee andere delen die straks onder het IJ komen. Door de verplaatsing lag het scheepvaartverkeer even stil.

Dinsdag wordt het vierde en laatste stuk tunnel verplaatst. Deze weegt 11.000 ton en is 141 meter lang, 13 meter breed en 9 meter hoog. Het deel komt eveneens onder het IJ en omvat 4700 kubieke meter beton en 990 ton staal.

Volgens Herrema komt er meer vaart in de aanleg van de Noord/Zuidlijn. ''De metrolijn wordt steeds zichtbaarder. Iedereen is onder de indruk van dit technische hoogstandje. We gaan kijken of we van de bouwputten een toeristische attractie kunnen maken door ze toegankelijker te maken en mensen beter kunnen zien wat er gebeurt.''

De Noord/Zuidlijn, die Amsterdam-Noord met de Zuidas verbindt, liep al behoorlijk wat vertraging op door met name de bouw onder het Centraal Station. Volgens Henk van Veldhuizen, directeur van de metrolijn, noemt de aannemer de aanleg daar het ingewikkeldste project van West-Europa. ''Maar het gaat nu goed. We hebben vorige week een tijdsplanning afgesproken waarin staat dat de metro in het voorjaar van 2013 gaat rijden.'' (ANP)

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden