Review

True grit ****

null Beeld

Regie: Joel en Ethan Coen
Met: Jeff Bridges, Hailee Steinfeld, Matt Damon, Josh Brolin

We hebben al heel wat films van Joel en Ethan Coen gezien waarbij ze een filmgenre nemen en het binnenstebuiten keren zodat wat overblijft alleen maar als een 'Coenfilm' beschreven kan worden.

True grit is hun eerste uitstap in het meest klassieke van de Amerikaanse filmgenres, de western, gebaseerd op de roman van Charles Portis, vooral bekend geworden door de eerste verfilming uit 1969, die John Wayne zijn enige Oscar opleverde.

De gebroeders hebben verklaard dat hun True grit niet zozeer een remake van de John Waynefilm was, maar eerder een nieuwe verfilming van de roman van Portis. Wie de films naast elkaar legt (de 1969-versie is net weer op dvd verschenen) ziet verrassend veel overeenkomsten.

Andere verrassing: True grit 2011 is geen ironische, Coeneske western; het is een klassieke western. En een heel goeie. Niet dat de broers zichzelf verloochenen, maar ze zijn vooral loyaal aan de bron.

In True grit ontmoeten we de jonge Mattie Ross (een sensationele rol van de tijdens de opnamen dertienjarige Hailee Steinfeld, die meteen haar eerste Oscarnominatie binnenhaalde), die op zoek is naar een man die de moord op haar vader kan wreken.

En die man komt in de onwaarschijnlijke vorm van de eenogige, drankzuchtige marshall Rooster Cogburn, een man die nauwelijks aan arrestaties toekomt, doordat de voortvluchtige het zelden overleeft. Met een zelfgenoegzame Texas Ranger (Matt Damon, in zijn eerste Coenfilm) trekken ze het zogenaamde Indian Territory binnen om moordenaar Tom Chaney (Josh Brolin) voor het gerecht te slepen, of in het geval van Rooster, om te leggen.

De Dude (Jeff Bridges) past prima in de laarzen van de Duke (John Wayne); iets smeriger, iets minder heroïsch, vooral minder sentimenteel dan zijn voorganger. Maar dat was dan ook een authentieke Amerikaanse held, aan het eind van een gedistingeerde carrière, die nog begon in de zwijgende jaren.

De Coen-touch zit hem vooral in de dialogen, waarin ze zich uitputten in eigenaardige negentiende-eeuwse frases. De scène waarin Mattie het voortouw neemt in de gesprekken met een paardenhandelaar en uiteindelijk aan het langste eind trekt, is misschien nog het zuiverst een Coenmoment.

De broers hebben in hun scenario elk sentiment uit het verhaal gesloopt, maar daardoor is het slot, dat compleet afwijkt van de John Wayneversie, juist zeldzaam roerend.

True grit heeft tien Oscarnominaties gekregen en was in de VS verreweg de succesvolste Coenfilm tot nu toe. Joel en Ethan Coen hebben in elk geval bewezen dat de western nog lang niet dood is. (MARK MOORMAN)

null Beeld
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden