Trucks en touringcars weg uit binnenstad, terrassen kleiner

Toeristische bedrijven in het overvolle centrum wordt het vuur aan de schenen gelegd. Zware vrachtwagens en touringcars moeten de binnenstad uit, fietsverhuurders gaan aan banden en terrassen moeten kleiner.

Touringcars en drukte aan de Prins HendrikkadeBeeld Hollandse Hoogte

Het dagelijks bestuur van stadsdeel Centrum wil de komende twee jaar bereiken dat toeristenbussen en grote trucks worden geweerd. Naast strengere regels moet daarom ook extra worden geïnvesteerd in handhavers en wordt de reiniging anders georganiseerd.

De maatregelen richten zich niet in de eerste plaats op toeristen, maar vooral op bedrijven die grote groepen buitenlandse bezoekers faciliteren. Met de plannen wil het binnenstadbestuur de openbare ruimte terugwinnen voor bewoners en mensen die in het centrum werken.

Doorloopruimte
Stadsdeel Centrum zegt blij te zijn met de verstevigde aandacht van het college voor de drukte. Zo wil wethouder Kajsa Ollongren (D66) de cruiseterminal verplaatsen en hamert burgemeester Eberhard van der Laan op handhaving. Het stadsdeel wil als aanvulling daarop specifieke maatregelen nemen.

Zo wordt de doorloopruimte op stoepen verdubbeld. Nu moeten terrassen anderhalve meter vrijhouden voor voetgangers, maar dat gaat op plekken met veel drukte naar drie meter. Ook komen er strengere regels voor winkeluitstallingen, zoals fietsen- en kaartenrekken.

Minder aantrekkelijk
Daarnaast wil Centrum vanaf 1 januari 2018 alle haltes voor touringcars de binnenstad uit hebben. Het dagelijks bestuur ergert zich wild aan de onveilige toestanden die ontstaan op onder meer de Prins Hendrikkade, zegt bestuurder Boudewijn Oranje. "De binnenstad is daar gewoon te krap voor, de bussen moeten naar plekken buiten het hart van de stad. Dat is ook goed voor de spreiding van het toerisme."

Amsterdam verkeert in zekere zin in de luxepositie dat strenge maatregelen om de uitwassen van massatoerisme tegen te gaan desnoods als gevolg kunnen hebben dat toeristen de stad minder aantrekkelijk gaan vinden en zullen wegblijven. Oranje ziet daarvan het probleem niet. "Als bezoekers om die reden niet meer willen komen, dan niet."

Ontheffingen
In verschillende buurten in de binnenstad hebben bewoners en ondernemers de noodklok geluid over de teloorgang van de leefbaarheid en de toenemende onveiligheid op straat.

Onder meer op de Wallen zal het stadsdeel boven op de inzet van extra agenten meer handhavers inzetten. Dat moeten vaste mensen zijn, die meer binding hebben met de buurt en effectiever kunnen optreden. Onder meer hiervoor is voor de Wallen 750.000 euro beschikbaar.

Ook grote winkels krijgen te maken met de strengere regels. Ambtenaren zullen aanmerkelijk kritischer worden bij ontheffingen voor vrachtverkeer boven de 7,5 ton. Oranje: "We zijn daar te gemakkelijk geweest. Onze infrastructuur kan dat niet aan, we zien regelmatig straten en pleinen die letterlijk aan stukken zijn gereden. Een ontheffing wordt uitzondering."

Lees verder: 'De commercie heeft te veel ruimte ingepikt in Amsterdam' [+]

Een oplegger rijdt de Damstraat in vanuit de Oude Zijds VoorburgwalBeeld Anneke Fransen

Iedere dag het laatste nieuws uit Amsterdam in je mailbox? Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Het Parool.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden