Trucker dreigt met lege schappen

Door stakende vrachtwagenchauffeurs in Spanje raakten overval in het land de voorraden op. Ook in Nederland wordt door truckers gedreigd met lege schappen. Foto GPD/Henk vd Boom

DEN HAAG - Vrachtwagenchauffeurs zijn het beu. Ze gingen vandaag demonstratief langzaam rijden uit protest tegen de stijgende lasten. Veel hardere acties en mogelijk lege winkelschappen liggen in het verschiet. De langzaamaanacties die vrachtwagenchauffeurs vandaag voerden, krijgen mogelijk al snel een veel grimmiger vervolg.

Als het kabinet zich doof houdt voor de bezwaren van de vervoersbranche tegen de hogere dieselaccijns per 1 juli, dreigt een grote vervoersstaking, vrezen brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) en de verladersorganisatie EVO.

Vandaag voerden transporteurs voor het eerst actie waarbij het goederenvervoer en het overige verkeer in het gedrang komen. Een half uur lang wilden ze op achttien plaatsen niet harder dan vijftig kilometer per uur rijden. Automobilisten ondervonden daardoor vertragingen. De acties begonnen tegen het middaguur, om vijf voor twaalf.

Veel chauffeurs zijn klaar voor veel verdergaande vormen van protest. De leden van de Vereniging Eigen Rijders Nederland (Vern) deden niet mee aan de langzaamaanactie omdat ze vandaag deelnamen aan een hoorzitting over de problemen in de transportsector. Vern wil dat de politiek nu snel gaat luisteren. ''We geven ze nog een dikke week de tijd. Maar als er op 23 juni nog niets is gebeurd, gaan we zorgen voor lege schappen in de winkels,'' zegt Vern-bestuurder René Sloof.

De Vern roept alle leden op de voertuigen dan een week aan de kant te houden. Volgens de Vern zijn dit soort acties niet publieksonvriendelijk 'omdat iedereen nog twee weken de tijd heeft om te hamsteren'.

De chauffeurs zeggen dat het water hen aan de lippen staat. Ze hebben te maken met almaar stijgende brandstofkosten en andere lastenverzwaringen. Dit jaar is de diesel bijna een kwart duurder geworden. Per 1 juli gaat de accijns met nog eens drie cent omhoog. Ook in andere EU-landen hebben chauffeurs de afgelopen weken geprotesteerd.

Twee weken geleden drongen EVO en Transport en Logistiek Nederland (TLN) in een brandbrief aan op overleg met het kabinet, maar daar is nog geen reactie van de regering op gekomen, zegt TLN. Woordvoerster Esther Vorenkamp hoopt dat de politiek de signalen uit de sector nu snel oppikt. ''Wij zijn tegen harde acties zoals blokkades en stakingen, maar er is heel veel onrust en ergernis over de extreem hoge en voortdurend schommelende brandstofprijzen. Alleen dit jaar zijn de prijzen al meer dan vijftig keer veranderd.'' (HET PAROOL)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden