'Truc voor bouw NZ-lijn Damrak'

AMSTERDAM - Bouwbedrijven kunnen op het Damrak tot 2011 ongestoord aan de Noord/Zuidlijn werken. De gemeente heeft daar vorige week via een juridische constructie een vergunning voor verleend.Het actiecomité Natte Damrak spreekt van een truc en gaat de gemeente voor de rechter dagen.

Wethouder Tjeerd Herrema, verantwoordelijk voor de aanleg van de metro, laat weten dat dit de enige manier is om het werk snel klaar te krijgen.

Waar het om gaat is dat de gemeente bouwbedrijven een zogeheten reguliere bouwvergunning heeft verleend. Dat is opmerkelijk, omdat dit soort projecten daarvoor doorgaans niet in aanmerking komt, omdat aan zo'n vergunning extreem zware eisen zijn verbonden, zoals toetsing door de Commissie Welstand en uitgebreide inspraakrondes.

Dus koos de gemeente, om toch aan de metro te kunnen werken, voor tijdelijke bouwvergunningen, die liepen van 8 mei 2003 tot 8 mei 2008.

Vanwege allerlei vertragingen bij de bouw moet de gemeente de vergunningen verlengen. Maar dat wordt bij tijdelijke vergunningen vrijwel nooit toegestaan, omdat zo het tijdelijke karakter wordt aangetast, stellen juristen.

Volgens het actiecomité is verlenging van de vergunningen onmogelijk, omdat de gemeente nooit kan waarmaken dat tien jaar bouwen een tijdelijke aangelegenheid is. Herrema achtte verlenging in het algemeen belang wel mogelijk.

Vorige week gooide Herrema het over een andere boeg door 'een reguliere vergunning van beperkte duur' aan te vragen.

Bewoner Jan Driessen: ''Herrema is Tom Poes. Ik vind het erg knap gevonden hoor, maar het is en blijft natuurlijk een kunstje om bewoners buitenspel te zetten.''

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden