Review

Triangle ***

Regie: Christopher Smith
Met: Melissa George, Michael Dorman, Liam Hemsworth, Rachael Carpani

Vorig jaar signaleerde het tot Imagine omgedoopte Amsterdam Fantastic Film Festival een wederopstanding van de Britse horrorfilm. Regisseur en scenarioschrijver Christopher Smith ontbrak in het themaprogramma, omdat zijn nieuwe film Triangle nog niet voltooid was, maar behoort sinds zijn debuutfilm Creep (2004) beslist tot de smaakmakers onder de nieuwe lichting Britse genrefilmers. In het amusante debuut werd de Duitse actrice Franka Potente in het metrostelsel van London een nachtlang opgejaagd door een monsterlijke tegenstander, waarbij Smith de spanning vakkundig opvoerde.

Na het ietwat lichtvoetiger Severance (2006), over een lelijk ontsporend bedrijfsuitje, maakt het wederom door Smith geschreven Triangle duidelijk dat het de filmmaker niet aan ambitie ontbreekt. De titel verwijst naar de Bermudadriehoek in de oceaan nabij Florida, een gebied dat ooit berucht werd door een reeks onverklaarbare verdwijningen van schepen en vliegtuigen. Smith maakt er in de film geen woord aan vuil, maar situeert het leeuwendeel van zijn mysterie wel op een ronddobberend spookschip.

Triangle draait om de alleenstaande moeder Jesse, die even kan bijkomen van de zorg voor haar moeilijk opvoedbare kind wanneer ze met vrienden een dagje uit zeilen gaat. Smith zet de zaken meteen op scherp, want aan boord kan niet iedereen goed met elkaar overweg, waarna het in een verwoestende storm van kwaad tot erger gaat. Het opdoemende spookschip lijkt verlossing te bieden, maar plaatst de drenkelingen en de toeschouwer voor raadsels.

Al doet het uitgangspunt anders vermoeden, Triangle is zeker geen eenduidig platvloerse horrorfilm maar een slim geconstrueerde breinbreker, die de kijker veel ruimte geeft voor een eigen interpretatie.

Zo sterk als de film uit de startblokken komt, zo behendig zet Smith zijn publiek vervolgens aan het puzzelen, om er aan het slot weer een nieuwe draai aan te geven.

Het is een goede zaak dat een genrefilmer in tijden van het grote herkauwen in Hollywood de lat bewust hoger legt en de intelligentie van zijn publiek niet onderschat, maar Triangle zit zo gekunsteld in elkaar dat de personages zetstukken in het schaakspel van de maker blijven. Het maakt de amusante film eerder intrigerend dan spannend, maar dat neemt niet weg dat Smith een aanwinst voor het genre is. Momenteel legt de Brit de laatste hand aan het in de middeleeuwen gesitueerde Black death, waarin Carice van Houten een hoofdrol speelt. (BART VAN DER PUT)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden