Review

Trespass *

null Beeld

Regie: Joel Schumacher
Met: Nicolas Cage, Nicole Kidman, Ben Mendelsohn, Cam Gigandet

Misschien krijgen de doemdenkers gelijk: 2012 is nog geen week onderweg of de eerste ramp dient zich al aan. Dat Trespass het nieuwe filmjaar opent is echter geen reden tot paniek, want filmdistributeurs ruimen de restanten van het voorgaande jaar altijd in januari op. De vermeende thriller werd in de Verenigde Staten al na tien dagen uit de bioscopen teruggetrokken en versneld op dvd uitgebracht. Dat is nooit een goed teken.

De film draait om de ontberingen van een gezin dat in een afgelegen villa door een groep overvallers in de tang wordt genomen. De boeven hebben hun doelwit zorgvuldig gekozen: één van de overvallers werkt bij het bedrijf dat de villa moet beveiligen, en de vader des huizes handelt in diamanten. Vanaf het moment waarop de man weigert de buit te overhandigen gaat het mis, met het scenario, de acteurs en de film.

Trespass had hoogspanning kunnen opwekken indien scenarioschrijver Karl Gajdusek en regisseur Joel Schumacher het onderwerp realistisch hadden benaderd. Getuige krantenberichten gaat het er bij woningovervallen zelden zachtzinnig aan toe, maar de boeven in Trespass verkiezen bij tegenstand de diplomatieke benadering boven de brute efficiëntie van terreur.

Ze jammeren over een moeilijke jeugd, een schuldenlast en een zieke moeder, die een orgaantransplantatie behoeft. Ach gut.

De makers willen de kijker dus niet verontrusten maar amuseren, en dat maakt Trespass tot een tandeloze thriller. De bizarre plotwendingen, overdadig verklarende flashbacks en het knotsgekke optreden van Nicolas Cage als de vader missen hun uitwerking niet: de film is dermate idioot dat er hard om gelachen kan worden.

Cage en Schumacher sloegen de plank wel vaker mis, maar het geeft te denken dat Nicole Kidman in deze misvatting is beland. Ze is veel te goed voor dit soort rommel. (Bart van der Put)

null Beeld
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden