Nieuws
Trein tussen CS en Schiphol straks 8 keer per uur
Rijk en regio steken 539 miljoen euro in de bereikbaarheid van het gebied tussen Amsterdam en Hoorn. Ook kan NS, onder meer door aanpassingen aan het spoor bij station Zuid, acht maal per uur een Airport Sprinter laten rijden tussen CS, Schiphol en Hoofddorp.
Het kabinet en verschillende regio’s trekken de portemonnee voor een reeks van infrastructuurprojecten voor de komende jaren. De investeringen tussen Amsterdam en Hoorn worden gestoken in wegverbredingen en openbaar vervoer. Er komen onder meer extra rijstroken op de A7 en de A8 en maatregelen voor het lokale wegennet, de fiets en het openbaar vervoer.
Dat staat in het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT), dat ministers Cora van Nieuwenhuizen en Stientje van Veldhoven na gesprekken met regio’s hebben gepubliceerd. “Het is ontzettend druk in de regio Amsterdam-Hoorn en met de komst van extra woningen zal het er in de toekomst alleen maar drukker worden.”
Volgens de minister maakt het pakket ook meer woningbouw mogelijk in de regio. Daarnaast wordt er rekening gehouden met grote opgaven in de regio voor leefbaarheid, natuur en duurzaamheid.
Airport Sprinter
Voor Amsterdam is belangrijk dat het door de aanleg van nieuwe wissels tussen Schiphol en Amsterdam Zuid ook mogelijk wordt om in 2023 acht keer per uur een Airport Sprinter te laten rijden tussen Schiphol en Amsterdam Centraal.
De luchthaven zelf gaat ook op de schop: het is de bedoeling om Schiphol Plaza flink te vergroten en ook trein- en luchtvaartreizigers te scheiden. Daardoor komen er eindelijk ov-poortjes op de luchthaven. Verder komt er een nieuw busstation met directe toegang tot de perrons. Het aantal dagelijkse reizigers kan dan groeien van 95.000 per dag naar 130.000.