Trein naar Sarajevo rijdt weer

Tijdens de oorlog, die in 1991 uitbrak, werden stukken van de rails opgeblazen en grote delen van de spoorlijn lagen in gebieden waar hevig werd gevochten tussen Bosnische Serviërs, Kroaten en moslims. Na achttien jaar rijdt de trein weer. Foto AP Beeld
Tijdens de oorlog, die in 1991 uitbrak, werden stukken van de rails opgeblazen en grote delen van de spoorlijn lagen in gebieden waar hevig werd gevochten tussen Bosnische Serviërs, Kroaten en moslims. Na achttien jaar rijdt de trein weer. Foto AP

BELGRADO - Achttien jaar na het uitbreken van de oorlog die het einde van Joegoslavië betekende, reed zondag voor het eerst weer een trein rechtstreeks van Belgrado naar Sarajevo.

In het Joegoslavië van de jaren tachtig was de befaamde spoorlijn tussen Belgrado en Sarajevo, een geesteskind van dictator Tito, een uithangbord voor de communistische staat. De trein met zijn luxewagons, met pluche beklede zitplaatsen en vriendelijk personeel was zeer populair onder de bevolking.

Maar tijdens de oorlog, die in 1991 uitbrak, werden stukken van de rails opgeblazen en grote delen van de spoorlijn lagen in gebieden waar hevig werd gevochten tussen Bosnische Serviërs, Kroaten en moslims.

De befaamde Olympische Express en de Bosna Express zijn vervangen door nog oudere, vervallen wagons en langzamere locomotieven. De reis zondag, over zo'n vijfhonderd kilometer, duurde bijna tien uur in plaats van zes, maar had voor velen een grote symbolische betekenis.

Een verzoening tussen Bosnië en Servië na de wrede oorlog, vindt Husein Kratina, een 82-jarige oud-professor van de Universiteit van Belgrado. ''Het is geweldig dat de trein weer rijdt, maar iedereen heeft nu een litteken op zijn hart,'' aldus Kratina in The Times. ''De tijd voor de oorlog zal nooit meer terugkomen. Dat waren de mooiste tijden.''

In Belgrado zetelde in die dagen de macht. De stad vormde het politieke en industriële hart van de 24 miljoen tellende socialistische staat. Sarajevo was toen, met zijn multiculturele bevolking, eerder de culturele hoofdstad.

De oorlog heeft de gezichten van beide steden veranderd. De liberale inwoners van Belgrado zijn overspoeld met vluchtelingen van het platteland, met veel conservatievere denkbeelden. Sarajevo leed zwaar onder de 43 maanden durende belegering door Bosnische Serviërs waarbij tienduizend mensen omkwamen.

Ook langs de spoorlijn zijn verwijzingen naar de oorlog nog te vinden. Het stadje Vinkovci in Kroatië, vroeger een beroemde wisselplaats, draagt nog steeds de littekens van zware bombardementen. Bosnische dorpjes als Doboj en Samac zijn berucht om de etnische zuiveringen.

Medewerkers van de spoorbedrijven geven toe dat de heropening van de lijn vooral symbolisch is. Commercieel is de lijn weinig interessant. Er rijdt daarom maar één trein per dag, met slechts drie wagons. Een retourtje kost 31 euro.

Svetozar Pudaric, lid van de Socialistische Democratische Partij in Bosnië, hoopt dat het herstel van de lijn bijdraagt aan het repareren van de banden tussen Bosnië en Servië. ''De relatie tussen de twee landen zal altijd bezwaard zijn door de economische en politieke wensen,'' zei Pudaric, die in Belgrado studeerde, tegen persbureau Reuters. ''Maar de band tussen de mensen die bijna ­zeventig jaar lang hetzelfde land deelden, zal blijven bestaan.'' (HET PAROOL)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden