Plus Analyse

Transferplan van Easyjet zit vol haken en ogen

Binnen vijf jaar vliegt Easyjet passagiers af en aan voor maatschappijen als KLM op Schiphol, voorspelt ceo Carolyn McCall. Maar kan dat eigenlijk wel?

Er zijn allerlei obstakels: wie draait er op voor de kosten als een passagier zijn aansluiting mist? Beeld anp

"Over vijf jaar zijn binnen Europa alleen nog lagekostenmaatschappijen succesvol," zei Easyjet-ceo Carolyn McCall in Het Parool. "Maatschappijen als KLM gaan zich concentreren op inter­continentale vluchten, omdat ze alleen daarmee nog winst kunnen maken."

Budgetmaatschappijen gaan volgens haar de aanvoer van transferpassagiers overnemen. Het zou wat zijn: feloranje invliegen voor - handig geboekt - afbraakprijzen en dan hemelsblauw de oceaan over.

Transferdiensten
Ryanairtopman Michael O'Leary liet afgelopen maart op Schiphol hetzelfde al iets minder eloquent doorschemeren. "Ryanair groeit als een geslachtsziekte naar 200 miljoen passagiers. Ze komen allemaal van dure maatschappijen. Die kunnen beter stoppen met Europese bestemmingen en dat door ons laten doen."

De Ieren hebben de eerste stappen al genomen. Sinds vorig maand beproeven ze in Rome en Madrid transferdiensten. In Madrid biedt Ryan­air overstapmogelijkheden op vluchten van Air Europa naar twintig intercontinentale bestemmingen.

Nu kan Ryanair op Schiphol met twee bestemmingen geen potten breken, maar met 42 Europese steden lijkt Easyjet helemaal geen gekke partner voor KLM.

Met onderlinge afspraken wil McCall overstappen stroomlijnen. Eén ticket, de koffers ongemerkt van vliegtuig naar vliegtuig en de reiziger binnendoor van vlucht naar vlucht.

Strak gebundeld
Eigenlijk precies zoals KLM dat nu zelf doet. Die voert vanaf 87 Europese bestemmingen passagiers naar Schiphol die daar overstappen op intercontinentale vluchten - en vice versa. Sinds vorig jaar maakt KLM daar winst op - wat McCall en O'Leary ook mogen beweren.

Door alles in eigen hand te houden, kan KLM haar netwerk precies op al die transfers afstellen. Europavluchten en intercontinentale verbindingen zijn op Schiphol strak gebundeld in zeven blokken per dag. In het midden van zo'n tijdsblok komen en vertrekken de lange­afstandsvluchten, aan het begin ervan komen de Europese vliegtuigen aan, aan het einde van het blok gaan deze weg. Zo hoeven passagiers zelden langer dan twee uur te wachten.

Budgetvliegers opereren op Schiphol vaak precies omgekeerd aan dat blokkensysteem, omdat de 'slots' (start- en landingsrechten) in die bloktijden vergeven zijn. De vluchten van prijsbrekers komen vaak aan rond het moment dat de intercontinentale vluchten van KLM juist opstijgen.

Prijsbreker
Dat betekent in het geval van overstappen van prijsbreker op oude garde uren wachten, terwijl je bij KLM al een overstaptijd van 40 minuten (binnen Europa ) of 50 minuten kunt hebben.

Ook zijn er heel wat organisatorische obstakels. Om transfervliegen met één ticket mogelijk te maken, moeten de prijsbrekers zich aansluiten bij mondiale boekingssystemen - die daarvoor geld vragen.

Ook moeten de twee partijen regelen wie opdraait voor de kosten als een reiziger zijn verbinding mist, iets waar prijsvliegers weinig flexibel in zijn. Bovendien zal Schiphol op de schop moeten. De luchthaven is strak ingericht om reguliere transfers van passagiers en hun bagage mogelijk te maken. Maar aan budgetpier H, waarvan Easyjet en Ryanair gebruikmaken, ontbreken zulke faciliteiten.

Paramaribo en de Antillen
Er is ook iets gevaarlijks aan de plannen van Easyjet en Ryanair. Dat we op Schiphol met KLM naar 87 Europese en ruim 90 intercontinentale steden kunnen vliegen, is dankzij al die overstappen - passagiers die op Schiphol in en uitstappen zijn bij de maatschappij een minderheid.

Zou KLM zonder eigen transfers alleen de Nederlandse markt bedienen, dan zijn maar zes verre bestemmingen- met Paramaribo en de Antillen bovenaan - haalbaar.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden