Plus

Transavia staat na jaren malaise weer op twee benen

Transavia gaat een zonnige zomer tegemoet. Na jaren malaise staat de maatschappij weer op twee benen. Alleen jammer dat Schiphol groei nog vrijwel onmogelijk maakt door de wensen van consumenten te negeren.

Transaviatopman Mattijs ten Brink: 'Er is veel te laat gereageerd op de groei van het vliegverkeer' Beeld anp
Transaviatopman Mattijs ten Brink: 'Er is veel te laat gereageerd op de groei van het vliegverkeer'Beeld anp

Hij biedt een chocolaatje aan. Vanochtend gekregen na een onbezoldigde sollicitatietraining aan mavo 3-leerlingen. Zelf gepland, want Transaviatopman Mattijs ten Brink houdt sinds kort de eigen agenda bij.

"We hadden hier allemaal assistenten om dat werk te doen. Mensen die veel beter op hun plek zijn om werk te doen waar de reiziger wat aan heeft. Nu hebben we er nog maar vier en doen we onze eigen agenda's."

Diep­rood
Transavia is in transit. De maatschappij komt uit een donkergroene periode, waarin verliezen en toenemende concurrentie de cijfers diep­rood maakten.

De weg daaruit ging niet zonder turbulentie. Een nieuwe basis in het Duitse München werd geopend en weer gesloten - ten koste van honderd arbeidsplaatsen - en op het hoofdkantoor verdwenen zestig banen.

Allemaal nodig om het zelf opgelegde besparingsdoel te halen: de kosten ten opzichte van begin 2016 moeten 15 procent omlaag.

Vrijheid voor personeel
De organisatie gaat daarbij rigoureus op de schop. "Mensen krijgen andere functies en als dat niet gaat, moeten we afscheid van ze nemen en extern op zoek naar nieuwe mensen. We zoeken nu heel erg naar dataspecialisten. Natuurlijk, niemand vindt het leuk weg te moeten. Maar we begeleiden ze op z'n Transaviaans. 90 procent van de mensen hebben we aan ander werk geholpen, binnen of buiten Transavia."

Ook verantwoordelijkheden verschuiven. "Onze aanpak moest radicaal anders worden, met veel meer vrijheid voor personeel dat contact heeft met reizigers, of dat nu online is of aan boord."

Personeel kan in het vervolg zelf zaken oplossen, zonder eerst toestemming te hoeven vragen of allerlei systemen te raadplegen. "Elke cabinemedewerker krijgt een budget van 100 euro om iets te doen voor passagiers. Dat kan een bloemetje zijn als iemand hals over kop naar huis moet vanwege een overlijden, of een voucher voor iemand die zijn vervolgvlucht mist."

Forse maatregelen
Transavia ligt er volgens Ten Brink nu mee op koers. "We hebben forse maatregelen genomen, stevige cao-gesprekken gevoerd. Maar het was niet voor niets. Vorig jaar hebben we na alle verliezen een beetje boven break-even afgesloten. Dit jaar wordt weer veel beter. "

"We zitten inmiddels qua kosten op het niveau van andere lagekostenmaatschappijen als Easyjet. En de zomer staat er qua boekingen hartstikke goed voor, Nederlanders zien het positieve economische tij en putten er vertrouwen uit. Dat pakt nu vooral goed uit voor vakanties in Europa; en dat is weer goed voor ons. Dat straalt ook af op het personeel; die ziet dat het beter gaat."

Maar het herstel bij Transavia wordt noodgedwongen getemperd door de groeistop op Schiphol, dat dit jaar tegen zijn grenzen raakt. "We lopen nog drie, vier, vijf jaar tegen dit soort problemen aan."

Steeds duurzamer
"Er is veel te laat gereageerd op de groei van het vliegverkeer, en de schuld daarvan wordt veel te gemakkelijk bij de maatschappijen gelegd."

"Groei is niet tegen te houden; consumenten vragen om vluchten. Als die er niet zijn, dan zoeken ze wel een andere weg. Via vliegvelden in het buitenland of door met de auto op vakantie te gaan."

"Er had veel eerder begonnen moeten worden met overleg over verdere groei, die mogelijk is omdat het vliegverkeer steeds duurzamer wordt. Dan was het ook veel gemakkelijker geweest daar draagvlak voor te vinden."

IJzersterk
"Vanwege de situatie op Schiphol kan ik nu niet zeggen waarheen Transavia zal gaan groeien. Wij dragen ons steentje al bij aan de spreiding van die groei door veel vanuit Eindhoven en Rotterdam te vliegen en een beetje van de andere velden. We beloven ook serieus naar Lelystad te kijken."

"Maar de oplossing ligt op, rond en bij Schiphol. Het enige dat wij kunnen doen, is onze organisatie en operatie zo goed mogelijk opzetten en ervoor zorgen dat over drie, vier jaar, als groei wel weer mogelijk moet worden, daar klaar voor zijn."

"We hebben een fantastisch dna dat alleen afgestoft hoeft te worden. Wij zijn de oudste low cost airline die nog bestaat, een kleine maatschappij in een wereld die wordt gedomineerd door grote spelers. In Europa zijn we, vergeleken met anderen, misschien klein. Maar in onze thuismarkten, Nederland en Frankrijk zijn we ijzersterk."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden