Transavia opent aanval op Lufthansa met basis in Duitsland

Transavia strijkt neer in Duitsland. Na bases in Nederland en Frankrijk opent de lagekostendochter van KLM in februari een basis in München waar permanent vier vliegtuigen worden gestationeerd.

Transavia, dat begin dit jaar een nieuwe huisstijl presenteerde, opent een nieuwe basis in München, de eerste buitenlandse basis in vier jaar. Beeld anp
Transavia, dat begin dit jaar een nieuwe huisstijl presenteerde, opent een nieuwe basis in München, de eerste buitenlandse basis in vier jaar.Beeld anp

De maatschappij heeft voor komend zomerseizoen toestemming gekregen voor 4500 starts en landingen op luchthaven Franz-Josef Strauss, het op één na grootste vliegveld van Duitsland. De maatschappij had zesduizend 'slots' aangevraagd.

Vanuit München gaat Transavia naar achttien bestemmingen in Nederland (Eindhoven), Frankrijk, België, Italië, Spanje, Portugal, Denemarken, Kroatië en Marokko vliegen. De maatschappij start met dumpprijzen; zo is een enkele reis München - Eindhoven al vanaf 19 euro boekbaar.

Met de stap zet Transavia de aanval in op de hegemonie van budgetmaatschappijen Ryanair en Easyjet in Europa, maar ook op de Duitse concurrenten Air Berlin en Lufthansadochter Eurowings. München is één van de twee thuisbases van Lufthansa.

Al langer plannen
Door een basis in Munchen op te zetten, kan Transavia vanuit de Beierse hoofdstad een eigen Europees netwerk opzetten met vluchten vanaf de vroege ochtend tot in de late avond. Voor de basis worden nieuwe Boeings 737's gehuurd en nieuwe piloten geworven.

Transavia speelt al veel langer met plannen voor buitenlandse bases, waarbij naast München ook Porto en Milaan op de verlanglijst stonden. Een basis in Denemarken flopte vier jaar geleden. De afgelopen jaren stonden de plannen in de ijskast, omdat Transavia forse kostenbesparingen moest doorvoeren.

Nederland
De Duitse basis valt onder Transavia Nederland, een volle dochter van KLM. Die verhouding luistert inmiddels nauw, omdat de Franse activiteiten van Transavia grotendeels in handen zijn van moederbedrijf Air France-KLM.

Begin november ontstond ophef over prille plannen om het KLM-belang in de Franse tak, 40 procent, over te dragen aan het moederbedrijf. Staatssecretaris Sharon Dijksma van Luchtvaart liet daarop weten dat zo'n stap geen gevolgen heeft voor de activiteiten van Transavia in Nederland en daarom politiek geen issue zijn.

Onder druk
In Frankrijk liggen plannen voor de uitrol van Transavia uiterst gevoelig. Plannen om met Transavia France bases buiten Frankrijk op te zetten, zorgden in september vorig jaar al voor een staking, omdat daarvoor een deel van de Europese activiteiten van Air France naar Transavia moesten worden overgeheveld.

Onder druk van de acties, die uiteindelijk een schadepost opleverden van 425 miljoen euro, werden de plannen in de koelkast gezet, alhoewel topman Bram Gräber begin dit jaar liet weten dat ze niet waren afgeblazen.

Eindhoven
Transavia kiest er nu voor de buitenlandse plannen vanuit Nederland vorm te geven. Voor de Duitse basis vindt geen overheveling van activiteiten door Air France of KLM plaats. De vluchten tussen Parijs en Munchen blijven vooralsnog los staan van de nieuwe basis.

Transavia Nederland vliegt momenteel niet naar München, maar maakte eerder al bekend dat vanaf februari 2016 wel vanaf Eindhoven te gaan doen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden