Transavia moet concurrentie met Easyjet aangaan

Luchtvaartmaatschappij Transavia moet een belangrijke concurrent worden voor Easyjet en Ryanair. Eigenaar Air France-KLM wil de maatschappij flink laten groeien en als prijsbreker positioneren. De vakbonden slaan alarm.

Een toestel van Transavia op de polderbaan van luchthaven Schiphol. Beeld ANP
Een toestel van Transavia op de polderbaan van luchthaven Schiphol.Beeld ANP

De operatie maakt volgens ingewijden deel uit van een eerder aangekondigde nieuwe strategie bij Air France-KLM, die in de tweede week van september wordt geopenbaard.

Transavia is in Nederland al met 32 vliegtuigen actief als lagekostenmaatschappij, maar ook als vakantievlieger voor reisorganisaties.

Sinds twee jaar is er ook een Franse dochter, die een aantal regionale routes heeft overgenomen van Air France. In Frankrijk is Air France-KLM sinds kort actief met prijsbreker Hop!

Al die bedrijven zouden straks in elkaar geschoven moeten worden. Door het overnemen van bestemmingen en toestellen van Air France en KLM zou de vloot in eerste instantie moeten groeien tot honderd toestellen.

Transavia wil er op dit moment niets over kwijt. 'In september wordt de nieuwe strategie van Air France-KLM bekend gemaakt', aldus een woordvoerder. 'Tot die tijd is er niets te zeggen.'

Bonden
Voor de vakbonden is het duidelijk dat er iets staat te gebeuren bij de luchtvaartmaatschappij. 'Ik hoor ook dat er veel routes bij Transavia moeten worden ondergebracht,' zegt bestuurder Swen Laarveld van De Unie.

Ook stuurt het bedrijf aan op verdere kostenbesparingen, waarbij zou worden uitgegaan van een kostenreductie van 15 procent. 'Dat kunnen ze niet halen door te besparen op de vloot of de brandstof, zeker niet als ze juist willen groeien. Dan weten wij als bond wel waarop wordt aangestuurd. Het personeel zal nog productiever moeten worden.'

Volgens Laarveld is in de huidige cao de productie van het personeel al 10 procent verhoogd, door te snijden in rusttijden en het uitbreiden van werkzaamheden. 'De loonsverhoging die daar toen tegenover stond, werd daardoor helemaal gecompenseeerd.'

Volgens de bonden is het juist nu 'tijd voor het zoet'. 'Maar het bedrijf geeft aan dat zoiets er niet inzit,' zegt Laarveld, 'of op zijn hoogst pas eind 2015 mogelijk is.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden