Transavia en KLM samen voor goedkopere tickets en meer bestemmingen

Transavia wil vanaf de goedkopere H-pier vertrekken en passagiers met bussen naar de toestellen brengen in plaats van via een slurf. Transavia hoeft in dat geval minder te betalen aan Schiphol, waardoor de ticketprijzen omlaag kunnen. Foto ANP Beeld
Transavia wil vanaf de goedkopere H-pier vertrekken en passagiers met bussen naar de toestellen brengen in plaats van via een slurf. Transavia hoeft in dat geval minder te betalen aan Schiphol, waardoor de ticketprijzen omlaag kunnen. Foto ANP

SCHIPHOL - Met lagere tarieven, meer vluchten en zeker vier nieuwe bestemmingen wil Transavia samen met KLM twee miljoen extra passagiers naar Schiphol krijgen voor Europese vluchten. Daarbij wil Transavia net als EasyJet vanaf de goedkopere H-pier vertrekken en passagiers met bussen naar de toestellen brengen in plaats van via een slurf. Transavia hoeft in dat geval minder te betalen aan Schiphol, waardoor de ticketprijzen omlaag kunnen.

''Iets minder comfort past bij een prijsvechter. Bovendien werken we zo ook al op onze buitenlandse vliegvelden. Bovenal zijn we daardoor beter in staat het gevecht met onder andere EasyJet aan te gaan. Tevens willen we dat Nederlanders weer vaker voor Schiphol kiezen in plaats van een luchthaven net over de grens. Schiphol moet aantrekkelijker worden", benadrukt Michiel Meijer, directeur van Transavia.

Samen met Bräm Graber, directeur KLM Nederland, heeft hij het afgelopen half jaar gekeken hoe Transavia en het moederbedrijf KLM beter kunnen samenwerken. KLM en Transavia vervoerden het afgelopen jaar ieder vijf miljoen passagiers tussen Schiphol en Europese bestemmingen. Dat moeten er met de nieuwe plannen dus twaalf miljoen worden. Niet alleen Transavia wil de tarieven drukken, ook de KLM gaat dat doen op enkele drukke routes zoals Berlijn, Madrid en Manchester. De KLM voert op die bestemmingen het aantal vluchten op van vijf naar zes per dag. De goedkoopste tickets moeten dan onder de honderd euro komen.

Verder gaan KLM en Transavia op de drukste gezamenlijke routes zoals naar Milaan en Madrid de vluchten beter op elkaar af stemmen. Toestellen van beide maatschappijen vliegen niet meer letterlijk achter elkaar, maar gespreid over de dag.

Daarnaast heeft Transavia vooral rond de Middellandse Zee veel bestemmingen waar de KLM niet op vliegt. In die toestellen zitten nu vooral Nederlanders die bij Transavia een ticket kopen of via een touroperator. KLM gaat die tickets ook verkopen aan passagiers die op intercontinentale vluchten zitten. Zij kunnen op Schiphol overstappen. Gräber: ''Het voordeel is dat wij meer intercontinentale passagiers krijgen en Transavia meer klanten in haar toestellen, waardoor Transavia dan mogelijk vaker op een bestemming kan vliegen."
Tot slot is gekeken naar witte vlekken op de kaart. Thessaloniki in Griekenland wordt nu nog helemaal niet aangevlogen vanaf Schiphol. Transavia neemt die bestemming volgend jaar op. Mogelijk al dit winterseizoen wordt Casablanca in Marokko aan het netwerk van Transavia toegevoegd. Van die route verwacht Meijer veel. (GPD)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden