Tramdraden maken tours gevaarlijk

AMSTERDAM - Passagiers van de openbustour van CitySightseeing lopen het risico geëlektrocuteerd te worden tijdens een ritje door het centrum. De open bovenlaag van de dubbeldekker komt gevaarlijk dicht bij de bovenleiding van de tram.De tramleidingen bevinden zich tussen 4,90 meter en 5,50 meter hoog volgens het GVB. De rode bus van CitySightseeing is ruim vier meter hoog. De afstand tussen inzittenden op de bovenlaag en de elektrisch geladen tramdraden is daardoor op bepaalde plekken in de stad nauwelijks een meter.

De trip van CitySightseeing start bij het Centraal Station, voert door de Valkenburgerstraat naar de Vijzelgracht, over de Stadhouderskade en via de Rozengracht, het Rokin en de Dam terug naar het vertrekpunt. Op deze route zijn de Munt, de Vijzelgracht en -straat en het Frederik Hendrikplantsoen door de politie aangewezen als potentieel gevaarlijke locaties.

Maar ook op het Rokin komen de draden angstaanjagend dichtbij. Een uitgelaten tiener die zwaaiend op zijn stoel staat, zou op deze locaties per ongeluk de bovenleiding kunnen raken en zichzelf en de bus onder stroom zetten.

Stadsdeel Centrum, dat zelf de proef op de som nam en een tochtje maakte, ziet echter geen aanleiding de tour stop te zetten. ''Er zijn veiligheidsgordels aan boord en camera's,'' aldus woordvoerder Ton Boon. Desondanks is aangedrongen op een officieel advies van de verkeerspolitie, dat volgens de woordvoerder bindend zal zijn voor de busmaatschappij

CitySightseeing stelt passagiers niet alleen bloot aan gevaarlijke situaties, het bedrijf houdt zich ook niet aan de regels voor de touroperatorbranche in Amsterdam.

De maatschappij is een onderdeel van de Belgische Open Tours, die busritten in Engels-aandoende dubbeldekkers in hoofdsteden door heel Europa organiseert. De toeristische attracties leggen een vast traject af door het centrum, waarbij op verschillende plekken in- en uitgestapt kan worden.

In Amsterdam is dit echter lastig. Hier is voor tussentijds in- en uitstappen een vergunning nodig die geen enkele busmaatschappij in Amsterdam heeft, behalve het GVB en Connexxion. CitySightseeing heeft evenmin een vergunning, maar houdt wel op vijf punten in de stad halt.

Andere busmaatschappijen, die ook het CS als opstapplek hebben, zijn verbolgen over de situatie.

''Het was onze droom om het hop on hop off-concept uit te voeren,'' zegt Dirk Bakker, directeur van Lindbergh Excursions. Ze hebben naar zijn zeggen eerder het verzoek bij de gemeente gedaan, maar kregen toen geen toestemming.

''En nu komt een nieuwe maatschappij en die doet gewoon wat ze wil,'' zegt ook Ilja van Haaren namens busorganisatie Keytours.

Het stadsdeel Centrum heeft CitySightseeing nooit toestemming gegeven tussentijds te stoppen. Hiermee 'houdt het bedrijf zich niet aan de gemaakte afspraken met het stadsdeel', bevestigt Ton Boon.

Stadsdeelvoorzitter Els Iping wil dat er snel duidelijkheid komt over de tours van CitySightseeing, maar zij wacht het advies van haar juridische medewerkers af, dat zij maandag verwacht,

De VVV, die in eerste instantie de boekingen voor de tours zou doen, ziet daar bij nader inzien voorlopig vanaf. De VVV heeft de busmaatschappij laten weten de samenwerking pas definitief te maken als de problemen zijn opgelost.



Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden