Tram vervangt vier trucks

AMSTERDAM - City Cargo zegt dat haar vrachttrams het zware vrachtverkeer dat nu in de binnenstad komt, met de helft kan terugdringen. De vrachttram moet op termijn 2500 vrachtwagens per dag vervangen.''Met de vrachttrams kunnen we alles vervoeren, alleen geen grote bouwmaterialen of groente-, fruit- en tuinafval. We denken er zelfs aan om de vrachttrams met goederen heen te laten rijden en met afval weer uit de stad,'' zegt Mariëtte van der Heide van City Cargo.

''Gewone passagierstrams van de GVB zijn voor ons omgebouwd als vrachttram. De stoeltjes staan er nog gewoon in, maar voor de ingangen is plaats gemaakt voor grote containers,'' zegt Van der Heide.

In één vrachttram van dertig meter kan een lading van vier middelgrote vrachtwagens. ''Het mooie is ook dat de winkels de hele dag en avond door voorzien kunnen worden van spullen. Zij hoeven zich namelijk niet aan de venstertijden voor vrachtwagens te houden. Die mogen slechts tussen zeven en elf uur 's morgens het centrum in.''

De vrachttrams worden door vrachtwagens bij De Aker, de eindhalte van lijn 1 in Osdorp, bevoorraad. De trams rijden vervolgens tussen 7 en 23 uur via het Surinameplein, Amstelveenseweg, Beethovenstraat over de Ceintuurbaan naar de Roetersstraat - naar twee loslocaties op de Plantage Parklaan en het Frederiksplein. Daar worden de goederen overgeladen op kleine elektrische vrachtwagens, zogenoemde E-cars. Die E-cars rijden met de goederen naar de afleveradressen.

Als de proef slaagt, overwegen de bedrijven die nu meedoen, hun huidige wijze van transport te veranderen.

Er zijn veel voordelen van vrachttrams, zegt Van der Heide. ''Met onze trams worden de normen uit luchtkwaliteitsplan 2007-2011 van de gemeente gehaald. We zorgen ook voor een betere doorstroom van het verkeer. En wat te denken van de fietsongevallen. Eén van de grote boosdoeners van fietsongelukken zijn de vrachtwagens in de stad.''

City Cargo is in 2005 begonnen met het ontwikkelen van het plan. Eind 2006 gaf de gemeenteraad toestemming om een proefproject uit te voeren. De voorwaarde is dat het overige tramvervoer geen hinder ondervindt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden