Tram verdwijnt vanaf 2018 deels uit Amsterdams straatbeeld

De tram verdwijnt voor een deel uit het straatbeeld, vooral in de drukke binnenstad. Als de Noord/Zuidlijn gaat rijden, in de zomer van 2018, moet de metro twee derde van alle reizigers gaan vervoeren. Het aandeel van de tram halveert.

'De nieuwe metro maakt een flink aantal tramroutes overbodig' Beeld anp

Dat is het gevolg van het nieuwe vervoerplan dat het GVB heeft bekendgemaakt. De nieuwe metro maakt een flink aantal tramroutes overbodig. Zo zullen Vijzelstraat en Leidsestraat aanmerkelijk minder trams te verwerken krijgen en uit de De Lairessestraat verdwijnt de tram zelfs helemaal.

Tegelijkertijd krijgt de stad een nieuwe tram terug: een flexibele shuttlelijn die alleen als het druk is met reizigers op en neer rijdt tussen CS en het Surinameplein. Deze tram richt zich met name op toeristen en dagjesmensen en begint op zijn vroegst na de ochtendspits met rijden.

Meer ov-haltes
Lijn 5 blijft vanuit Amstelveen de vertrouwde route rijden, maar gaat vanaf het Leidseplein niet naar CS maar naar het nieuwe eindpunt Westergasfabriek. Het aantal ov-haltes stijgt, door de komst van acht nieuwe Noord/Zuidlijnhaltes licht: van 630 naar 635.

Door de gigantische drukte op veel trams noemt een woordvoerder van het GVB de komst van de Noord/Zuidlijn 'van het grootste belang'. Het vervoerbedrijf zegt reizigers met de metro sneller en beter op de plek van bestemming te kunnen brengen. "Het komt niet vaak voor, maar soms moeten trams nu nog noodgedwongen doorrijden bij haltes omdat er niemand meer bij past."

De Noord/Zuidlijn moet, zeker na de enorme investeringen waarmee de aanleg gepaard gaat, het werkpaard van het Amsterdamse ov worden. Een bestuurder van een metrovoertuig kan 960 reizigers vervoeren, terwijl een tram aan maximaal 136 reizigers komt.

Fijnmazigheid
Critici stellen al enige tijd dat de enorme nadruk op de metro de fijnmazigheid van het Amsterdamse openbaar vervoer sterk aantast. Hierdoor moeten mensen verder gaan lopen om op de plek van bestemming te komen. Ov-deskundige Guido Bruggeman stelt dat het gaat om 'een opgelegde keuze' en vreest dat het vele overstappen reizigersverlies tot gevolg heeft.

Het GVB stelt dat er in de toekomst inderdaad meer moet worden overgestapt, maar dat reizigers desalniettemin sneller op de plaats van bestemming zullen zijn. "Tachtig procent van de reizigers is sneller op de bestemming, vier procent zal daarvoor vaker moeten overstappen. De grootste groep heeft voordeel bij de komst van de metro, een kleine groep ondervindt nadeel."

Het nieuwe vervoerplan wordt door het GVB 'historisch' genoemd. De helft van de lijnen verandert van nummer of route. Het bedrijf hoopt met de nieuwe regeling klaar te zijn voor de toekomst. De verkeerskundigen van het GVB zeggen met een lege plattegrond te zijn begonnen om zo een ideaal vervoerplan te maken.

Insteek is het vervangen van de kronkelige spinnenwebstructuur van het net in een visgraatmotief. Trams en bussen rijden daarbij niet meer alleen naar CS, maar vooral ook in oostwestelijke richting, zodat er veel aantakkingen zijn met de nieuwe metro. Het busnetwerk blijft, met uitzondering van de situatie in Noord, vrijwel ongewijzigd.

Tram op het Leidseplein Beeld anp

Leidsestraat

In de Leidsestraat moet de tram deels wijken ten faveure van de voetganger. Elke werkdag vervoert het GVB bijna een volle Amsterdam Arena door de straat. Het vervoerbedrijf noemt de straat 'erg druk': zelfs de rustigste halte Prinsengracht kent ongeveer 1700 instappers per dag. Dat is even groot als het aantal reizigers per dag dat gebruik maakt van buslijn 63. Op het Leidseplein zelf stappen per dag gemiddeld bijna elfduizend mensen in de tram.

Elke middag het laatste nieuws uit Amsterdam ontvangen? Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief van Het Parool.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden