Traditionele veiling heeft zijn tijd gehad

De afmijnzaal van de bloemenveiling in Aalsmeer, onderdeel van Flora Holland. Deze coöperatie wil af van het 'voor de klok' brengen van bloemen en planten. Foto GPD/Evert Elzinga

De economische crisis treft de Nederlandse bloemen- en plantensector hard. De krimpende omzetten dwingen ook de veilingen tot verdere kostenreductie. De Nederlandse tuinbouw gaat een zwaar jaar tegemoet. Kwekers van bloemen en planten moeten rekening houden met een omzetdaling van tien procent, vierhonderd miljoen euro.

Zes procent van de bedrijven zal daardoor het hoofd niet meer boven water kunnen houden. De cijfers die Flora Holland, het belangrijkste handelshuis van bloemen en planten ter wereld, gisteren in Aalsmeer presenteerde, zijn somber. ''Niemand in de tuinbouw had ooit gedacht dat het zo slecht zou kunnen zijn. De situatie in de sierteelt is zorgelijk.''

Acht procent minder bloemen en planten zijn er in de eerste negen weken van dit jaar langs de zes veilingen van Flora Holland gegaan. De aanvoer van snijbloemen slonk zelfs zestien procent. Het veilingbedrijf houdt er rekening mee dat dit jaar tien procent van de omzet wegvalt. Flora Holland had zich een beter verjaarsfeestje kunnen voorstellen; een jaar geleden ging het bedrijf samen met de Verenigde Bloemenveilingen Aalsmeer, waarmee in feite een monopolist op veilinggebied ontstond.

''Het maakt veel uit wat je produceert en waarheen je exporteert,'' zegt directeur Timo Huges van Flora Holland. ''Niet alle kwekers zullen het overleven en ook bij exporteurs zie je al fusies. De banken verwachten een verdubbeling van het aantal omgevallen telers. Op macrogebied is dat misschien nog te overzien, maar voor de telers, vaak familiebedrijven, is de impact enorm.'' Vorig jaar verloor Flora Holland al driehonderd van de vijfduizend leden.

Bloemen en planten heten een bestendig product te zijn. Waar consumenten in crisistijd de tweede vakantie en de nieuwe auto uitstellen of afbestellen, bleef de verkoop van een ruikertje altijd op peil. ''In aantallen is dat ook wel zo. Maar doordat sommige markten, Rusland, Polen en het Verenigd Koninkrijk, zijn ingeklapt, staan de prijzen enorm onder druk.''

Flora Holland gaat nu saneren, waarbij circa honderd banen van de 3500 verdwijnen, bovenop de 75 die in 2008 al werden geschrapt. ''We zullen dat zonder gedwongen ontslagen doen.''

Het bedrijf is een coöperatie, in bezit van vijfduizend telers. ''Wij zijn hier niet voor onszelf maar voor onze leden. Het enige dat wij nu kunnen doen, is de kosten voor onze leden omlaag brengen. Dit jaar met 14,5 miljoen euro.'' Naast banenreductie halveert het bedrijf zijn investeringen.

De crisis leidt ook tot een versneld ingrijpen in het hart van het bestaan van Flora Holland; het veilen zelf. De tijd dat alle geveilde bloemen en planten met karren onder de veilingklok werden gebracht, waarbij een medewerker een willekeurig bosje uit de kar pakte en omhoog stak waarna de bomvolle veilzaal kon 'mijnen', is voorbij. Als het aan Huges ligt gaan al die fotogenieke karren vol kleurige bloemen verdwijnen.

Geveild wordt er dan met een digitale klok, aan de hand van foto's en informatie die op grote schermen worden geprojecteerd. Beeldveilen, in Flora Hollandjargon. ''De meeste kosten zitten in personeel die al die veilingkarren moeten samenstellen en vervoeren. Dat kan beter. Beeldveilen scheelt ons jaarlijks vijf à zes miljoen euro.'' (HERMAN STIL)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden