Plus

Touringcars: bussen mijden parkeergarage Museumplein

Het aantal touringcars in de binnenstad slinkt langzaam maar zeker. Op het Museumplein  blijft het echter druk en chaotisch: de chauffeurs vinden de parkeergarage veel te duur.

Op de Prins Hendrikkade lossen 35.000 touringcars hun reizigers, maar in de garage op het Museumplein komt geen kip. Beeld Rink Hof

Bovengronds krioelt het, ondergronds heerst rust in de parkeergarage onder het Museumplein. Zeven touringcars staan er geparkeerd, terwijl er ruimte is voor wel 25 bussen.

De chauffeurs die er staan, begrijpen wel waarom het leeg is: voor 26 minuten ben je in de touringcar­garage, recht onder de plek waar de letters I amsterdam stonden, vijf euro kwijt.

"Mijn baas betaalt," zegt een chauffeur van Betuwe-express. "Maar duur is het, ik ­reken hier vaak 50 euro af."'Belachelijk duur'

Bij Maaskant Reizen piekeren ze daar niet over. Chauffeur Ronald ­Dijnum staat met uitzicht op de ­ingang van de garage op een laad- en losplaats te wachten op een groep Brazilianen. "Ik ga nooit in de garage staan, het is belachelijk hoe duur die is. Ik zet de mensen hier af en parkeer even verderop een paar uur en meld me op het afgesproken tijdstip weer. Waarom zou je betalen als het ook gratis kan?"

De parkeergarage onder het Museumplein is een probleemgeval. Dat vindt ook Zuid-­bestuurder Rocco Piers.

"Het ligt niet aan de garage want die biedt enorm veel kansen. Maar hij moet gewoon voller. We doen daar alles aan, bijvoorbeeld door handhaving en allerlei technische middelen in te zetten."

Dat het op het Museumplein allemaal ingewikkeld is, blijkt ook uit de jongste cijfers van het stewardproject (zie kader): medewerkers stuurden het afgelopen toeristenseizoen bijna 550 keer een touringcar weg. Meer dan honderd keer werd bovendien de assistentie ingeroepen van een handhaver. De stewards zagen gemiddeld slechts 19 touringcars per dag gebruikmaken van de garage. Exploitant ­Q-Park was niet bereikbaar voor commentaar.

Ongezond
De stewards zijn niet aanwezig deze dinsdagmiddag in december, maar zij zouden hun handen vol hebben gehad: terwijl de ene touringcar met de deuren nog open wegrijdt, wordt zijn plaats onmiddellijk ingenomen door een andere. Een Italiaanse buschauffeur gaat het niet snel genoeg: hij staat midden op de rijweg stil, waardoor achter hem een opstopping ontstaat.

Chauffeur Dijnum, die niet in de weg staat, ziet er niet veel kwaad in. "Meestal ben ik in vijf minuten weer weg, zou ik daarvoor helemaal naar beneden moeten?"

Zijn collega's beneden vinden dat een vreemde redenering. "Natuurlijk kun je wel ergens anders heen om daar te parkeren, maar tijdens al dat heen-en-weergerij blaas je een boel ongezonde stoffen de lucht in.

Minder bussen

De touringcar is beduidend minder aanwezig in de binnenstad. Uit tellingen blijkt dat met name op de as Amstel-Rokin-Damrak het aantal touringcars met bijna 40 procent is gedaald. Ook op de beruchte haltes op de Prins Hendrikkade worden veel minder bussen geteld.

De cijfers komen uit een evaluatie van het 'stewardproject' van de stichting Welkom Amsterdam. Op haltes op de Prins Hendrikkade, het Rokin en het Museumplein staan stewards die chauffeurs manen door te rijden nadat passagiers zijn uit- of ingestapt. Op de haltes op de Prins Hendrikkade lieten afgelopen seizoen zo'n 35.000 touringcars mensen in- en uitstappen. In 2017 waren dat er 41.000, in 2015 zelfs meer dan 45.000.

Volgens projectleider Guido Frankfurther is er een 'fluwelen revolutie' aan de gang op touringcargebied. "Iedere verdwaalde bus op de Prinsengracht krijgt veel aandacht, maar het aantal touringcars neemt intussen flink af."

De forse daling tussen 2017 en 2018 komt vooral doordat touringcars die 'sightseeing' bieden de binnenstad niet meer in mogen, zegt Frankfurther. Alleen touringcar­verkeer met een bestemming in de binnenstad is nog welkom. Ook speelt een rol dat er een 'knip' is voor CS, waardoor het zo ­ingewikkeld wordt om de stad te doorkruisen dat doorgaand touringcarverkeer de binnenstad liever links laat liggen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden