Interview

'Tot ik lesgaf, had ik nog nooit een pistool gezien'

Sinds een jaar schrijft Johan Goossens in Het Parool over zijn belevenissen als docent aan een Amsterdams roc. Vandaag verschijnt de bundel 'Wie heeft er wél een boek bij zich?'.

Johan Goossens: docent, cabaretier en columnist bij Het Parool Beeld Floris Lok

Volgens je website ben je schrijver, cabaretier en docent. In die volgorde?
'Je mag ze door elkaar gooien, hoor. Maar waar ik twee jaar geleden vier dagen per week op verschillende scholen voor de klas stond en één avond optrad, is het nu precies andersom. Ik doe vier optredens per week en geef nog maar één dag op één school les.'

Mogen we weten op welke school?
'Nee, dat vertel ik niet. Wat ik beschrijf is niet exemplarisch voor één school, maar voor alle roc's in grote steden. Gisteren trad ik ter gelegenheid van het nieuwe schooljaar op voor duizend leraren in Rotterdam. Na afloop grapte de wethouder van Onderwijs: 'Zo gaat het in Amsterdam, hier is het gelukkig heel anders.' Maar het is overal hetzelfde.'

Hoe zit het met de privacy van de leerlingen? U snijdt soms gevoelige of intieme onderwerpen aan.
'Kinderen komen nooit onder hun eigen naam voor in mijn columns. Het gaat soms ook om gebeurtenissen van jaren geleden. En als ik twijfel of ik ergens wel over kan schrijven, vraag ik het zo nodig aan het kind zelf. De ergste dingen laat ik weg.'

'Wat wel de krant heeft gehaald, is dat een leerling me liet zien dat ze een pistool in haar tas had. Het was van haar neef en ze wist niet wat ze ermee aan moest. Tot ik lesgaf, had ik nog nooit een pistool gezien.'

Het moet het heftigste zijn dat u op school heeft meegemaakt.
'Nee hoor, als een klas echt niet stil wil zijn, dat is pas heftig. Als ze gewoon bljven doorpraten als ik wat wil zeggen, als ze gaan schreeuwen, zingen zelfs. Dát is eng.'

Bent u wel eens bang voor de klas?
'Ik ben sowieso een bang mens. Dus ik ga soms naar school met het gevoel: oh God, wat zal er nu weer gebeuren? Maar je went eraan. Bij optredens heb je weleens dat de mensen in een bepaalde zaal of stad minder makkelijk aan het lachen te krijgen zijn. 'Een heel moeilijk publiek,' zeggen collega's dan. Waarop ik denk: moeilijk? Je moest eens weten.'

Heeft u op het podium iets aan uw ervaring met orde houden?
'Ik vind een publiek niet zo snel moeilijk. Zolang ze niet met stoelen smijten, kan ik het wel aan. Die zelfverzekerdheid heb ik uit het onderwijs, waar de stoelen soms wel door de klas vliegen. Toen ik net begon met lesgeven, dacht ik dat er maar twee smaken waren. Ik was heel gezellig of juist heel autoritair, wat natuurlijk heel verwarrend was voor de leerlingen. Gaandeweg ontdekte ik dat er veel meer smaken zijn.'

Weten de leerlingen van uw columns en shows?
'Zeker. Ik heb geen Paroollezers in de klas, maar ik lees wel eens wat voor. Ik vind het belangrijk om te weten wat zij ervan vinden. Ze mogen zich niet gebruikt voelen. Op internet weten ze me wel te vinden natuurlijk. Op YouTube staat mijn liedje 'Kutkind', wat ze erg leuk vinden. Dan zijn ze nog trots op me ook.'

Denkt u in de klas vaak: dat kan ik gebruiken als columnist of cabaretier?
'Ja, dat komt voor. Kinderen zijn vaak zó grappig. Ik heb een meisje in de klas... Samen zijn we echt een soort Geer en Goor. Ik haal als columnist en cabaretier veel inspiratie uit mijn werk op school. Maar het zou wel triest zijn als ik het alleen daarom deed. Ik leer er ook echt wat van. En zij hopelijk ook van mij.'

Bent u door uw ervaringen in het onderwijs anders gaan denken over mensen en de samenleving?
'Zeker. En dan ten goede. Al die problemen waar je in krant over leest - schulden, drugsverslaving, criminaliteit - kom ik tegen in de klas. Maar de mensen die erbij horen zijn heel anders dan ik altijd dacht. Ze zijn vooral veel leuker. Er zijn heel aardige ciminelen, hoor.'


Johan Goossens
Wie heeft er wél een boek bij zich?
Thomas Rap, €12,90

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden