Topshop opent vestiging op Rozengracht

Het Britse topmodel Kate Moss poseert in de etalage van de Topshop in Londen. Foto © EPA Beeld
Het Britse topmodel Kate Moss poseert in de etalage van de Topshop in Londen. Foto © EPA

Topshop komt. Niet met een grote winkel op een dure plek, maar inwonend bij SPRMRKT.

Vorig jaar rond deze tijd gingen geruchten rond dat Topshop zou openen op het Leidseplein, maar de Engelse modeketen - een begrip sinds de introductie in 1964, er gaan mensen speciaal voor naar Engeland - werd ingehaald dor H&M, dat zijn intrek nam naast Burger King.

Ongeveer een halfjaar geleden werd gespeculeerd over de mogelijkheid dat Topshop zich in een zaak op de Dam zou vestigen, maar ook die ruimte wordt nu bezet door H&M. Dus toen woensdagmiddag een Facebookpagina werd geopend onder de naam Topshop Amsterdam, was niet iedereen in het modewereldje meteen overtuigd dat het hier om een nieuwe vestiging van de winkelketen ging.

SPRMRKT
In feite gaat het ook niet om een compleet nieuwe winkel maar om een winkel-in-een-winkel (shop-in-shop), die 10 juni opengaat. Nelleke Strijkers, eigenares van SPRMRKT (spreek uit supermarkt, vooral exclusieve kleding, ook meubelen en snuisterijen) op de Rozengracht, heeft een deel van de winkel ingericht met kleding van Topshop. 'Topshop en ik vinden elkaar al heel lang leuk,' zegt Strijkers, die een paar maanden geleden door Topshop werd benaderd.

Nu vliegt Strijkers maandelijks naar Londen om een selectie te maken uit de collecties van Topshop. De samenwerking tussen SPRMRKT en Topshop is op zijn zachtst gezegd opvallend. Topshop is vergelijkbaar met H&M en Zara, winkelketens die snel op trends inspelen en die het van de massa moeten hebben.

SPRMRKT is een exclusieve boetiek met high end-merken als Maison Martin Margiela, Helmut Lang, Acne en Alexander Wang. Topshop komt wekelijks met een nieuwe collectie van zo'n driehonderd stuks, SPRMRKT hangt maandelijks nieuwe artikelen in de winkel, en in minder grote aantallen.

De samenwerking met SPRMRKT is onderdeel van de nieuwe koers van Topshop. De winkelketen wil zich profileren in het exclusieve modesegment en is daarvoor ook de samenwerking aangegaan met toonaangevende winkels als Colette in Parijs en Helsinki Ten in Helsinki. Natuurlijk is Strijkers blij dat ze in dat rijtje is opgenomen; Colette is het type winkel waarmee elke exclusieve modezaak wel vergeleken wil worden.

Exclusiviteit
De Topshop-in-shop is een exclusieve variant van Topshop, maar dat wil niet zeggen dat Strijkers straks alleen maar dure spullen heeft hangen. 'De exclusiviteit zit in de hoeveelheid. Ik heb geen plaats om honderd dezelfde jurkjes op te hangen. En daar heb ik ook helemaal geen zin in,' zegt Strijkers.

In haar selectie werd ze vrijgelaten. 'Ik mocht kiezen wat ik wilde, en dat gold ook voor andere winkels. Zo heeft Helsinki Ten bijna alleen maar zwarte kleding ingekocht. Ik heb juist gekozen voor een heel kleurrijk beeld.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden