Plus

Topman Transavia: 'We staan nu net een eindje van de afgrond'

Piloten van Transavia zijn maandag in staking gegaan, nadat gesprekken over een nieuwe cao vastliepen. Vele reizigers zijn gedupeerd. Transaviatopman Mattijs ten Brink begrijpt niet hoe het zo ver heeft kunnen komen.

Mattijs ten Brink, Topman TransaviaBeeld ANP

'Vertrekt uw volgende vlucht'? Transaviapassagiers die een pamflet van vliegersverbond VNV met die boodschap in handen gedrukt krijgen, zullen zich hebben afgevraagd waarom er wordt gestaakt. 'Stabielere roosters, meer grip op vrije tijd en een bescheiden loonstijging'. Daar kan toch niemand tegen zijn?

Daar is Transaviatopman Mattijs ten Brink het roerend mee eens. "Ik vind ook dat onze medewerkers moeten profiteren van het herstel bij Transavia. Ik ben het met VNV eens dat er een bescheiden verbetering moet komen. Alleen verschillen we van mening over wat 'bescheiden' betekent."

Diepe crisis
En toch hebben zijn piloten maandagnacht het werk neergelegd. Precies op het moment dat een deel van het land met Krokusvakantie uitvliegt.

Een poging zondagmiddag om er via een bemiddelaar uit te komen werd door de bond beantwoord met de aankondiging van een twaalf­uurssstaking.

De staking heeft op Schiphol en de andere Nederlandse luchthavens maandag niet tot lange wachtrijen geleid. Reizigers zijn door Transavia per mail, de website of telefonisch tijdig op de hoogte gebracht.

"We zullen de gevolgen voor passagiers zo veel mogelijk beperken," zegt Ten Brink. "Maar een staking levert altijd ellende op. Het idee dat vakantiegangers nu worden getroffen, is verschrikkelijk. Ik begrijp niet dat dit over de rug van de passagiers moet worden uitgevochten."

Ook voor Transavia, dat aan het opkrabbelen is uit een diepe crisis en een mislukt avontuur in Duitsland, zal de klap hard aankomen. Zo moet de maatschappij vertragingsvergoeding betalen aan gedupeerde passagiers, naast de extra kosten om hen alsnog te vervoeren. Ook moeten toeroperators schadeloos worden gesteld.

Looneisen
"Een pilotenstaking kost ons elke dag miljoenen euro's," zegt Ten Brink, "nog afgezien van de schade aan het imago. Transavia is toch een beetje Nederlands liefdesmerk. Dat zal de balans schaden tussen bezuinigen en investeren waar we de afgelopen drie jaar allemaal zo hard aan hebben gewerkt."

Daarom ook wil Ten Brink niet ingaan op de looneisen van de vliegers, die per saldo 6 procent meer salaris willen nu het bedrijf weer rode cijfers schrijft. Afgelopen vrijdag werd bekend dat transavia inclusief zijn Franse activiteiten vorig jaar 81 miljoen euro heeft verdiend, waar in 2016 nog quitte werd gespeeld.

"Dát we weer winst maken, betekent niet dat we er al zijn. Daar hebben we, met de medewerkers, ook jaren voor ingeleverd en bezuinigd." Zo is één op de vijf arbeidsplaatsen geschrapt.

Drukte bij de balie van Transavia op Schiphol vanwege stakende pilotenBeeld Mats van Soolingen

"We staan nu net een eindje van de afgrond. Eén, twee jaar herstel is niet genoeg. We moeten er voor zorgen dat Transavia zeker 15 jaar gezond vooruit kan. Er is simpelweg geen ruimte voor een forse salarisverhoging. Dat zou het herstel in gevaar brengen."

Oprecht ontevreden
Transavia houdt het op in totaal 4 procent méér loon, de eis tot prijscompensatie van VNV zou tot eind 2019 een toename van tenminste 6 procent betekenen.

"Dat is simpelweg niet verantwoord. We moeten voldoende geld overhouden om te investeren en de maatschappij gezond te krijgen, want dat zijn we nog niet. De afgelopen crisis zijn we door het oog van de naald gekropen. Die periode sluiten we nu af. Maar we moeten er de komende goede jaren voor zorgen dat we de volgende crisis wél gezond doorkomen."

Zo neemt Ten Brink de vloot op de schop. "Daarmee bieden we niet alleen piloten ook meer werkgelegenheid en meer kansen. Dit jaar nemen we ook 250 cabinemedewerkers aan."

"Ik trek het me aan dat we nu tegenover elkaar staan in het bedrijf. Ik weet, het is niet wij tegen de piloten, zo beleef ik het ook niet. De vliegers zijn oprecht ontevreden, dat besef ik. Maar ik heb het gevoel dat we hieruit kunnen komen zonder dreigementen en acties. Geef ons daar de tijd voor."

Nieuw roostersysteem

Een mooi rooster, alhoewel het vaak laat komt. Zo zien de indelingen die Transavia voor haar vliegers maakt er meestal wel uit.

Maar de maatschappij houdt zich er volgens Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) zelden aan. Als puntje bij paaltje komt dan gooit Transavia het keer op keer om.

"Dát we onregelmatig werken en soms op lastige tijden niet thuis zijn, hoort bij het vak" zegt VNV-woordvoerder Joost van Doesburg. "Maar het komt te vaak voor dat soms zelfs een dag van te voren onze werktijden worden omgegooid." Dat geldt ook voor het aanvragen van vakanties. "Vliegers horen pas heel laat wanneer ze vakantie kunnen nemen. En als we dan hebben geboekt, wordt het vaak nog eens omgegooid ook."

De tegenstellingen over het salaris zijn volgens hem een sluitpost'. "Het gaat ons vooral om de arbeidsomstandigheden. We willen meer zekerheid over onze indeling." Het voorstel voor bemiddeling kwam volgens hem te laat. "Dat was alleen bedoeld om acties te voorkomen."

Ziekteverzuim
"De roosters zijn wel degelijk stabieler geworden," werpt Transaviatopman Ten Brink tegen. "Maar ik begrijp die wens en we erkennen dat het beter kan. Daar moeten we ook gewoon mee helpen. Als onze mensen tevreden, blij en gezond zijn in hun werk, dan is dat goed voor hen en voor het bedrijf."

Het bedrijf zegt 'miljoenen euro's extra' te willen spenderen aan een nieuw roostersysteem, dat vorig jaar is ingevoerd. "Het gaat al beter, er is al meer lucht in de planning. Maar we hebben simpelweg tijd nodig om dat helemaal goed te krijgen." Ten Brink houdt daarbij vast aan 2020.

Van Doesburg: "Transavia zegt eigenlijk tegen ons: we kunnen er niets aan doen. Maar er moet iets gebeuren. Het ziekteverzuim bij de vliegers is 10 procent. Dat de maatschappij de problemen pas in 2020 wil oplossen laat duidelijk zien dat de directie kiest voor winst, niet voor de gezondheid van zijn medewerkers."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden