Topman TomTom hint op overname of partnerschap

Staat TomTom op het punt om te worden overgenomen? Beleggers rekenen er op, na uitspraken van topman Harold Goddijn die zegt dat grootaandeelhouders - waaronder hijzelf - niet hechten aan zelfstandigheid.

Herman Stil
null Beeld anp
Beeld anp

Goddijn sluit tegenover persbureau Reuters een overname of diepgaande samenwerking met een autofabrikant of technologiepartner niet uit.

De uitspraken voeden overnamegeruchten die al een tijd rondwaren. Analisten zouden het liefst zien dat Apple, dat achterloopt op het gebied van navigatie, zich over TomTom ontfermt. Het kaartmateriaal dat Apple gebruikt, is nu al afkomstig uit Amsterdam.

"We zullen doen wat goed is voor de onderneming, de werknemers, klanten en aandeelhouders," aldus Goddijn. "Wat is het beste economische model: zelfstandig blijven of samenwerking zoeken. Het zal tijd kosten om dat uit te vinden."

Lees ook: Corinne Vigreux: 'TomTom heeft duizenden huwelijken gered'

TomTom ligt op de beurs al tijden onder vuur nadat een van de grootste klanten, Renault, in augustus aankondigde voor navigatiediensten in zee te gaan met Google. Eerder koos het Zweeds/Chinese Volvo al voor de Amerikanen. Volgens Goddijn zal de verkoop van navigatiesoftware aan autofabrikanten de komende drie jaar echter blijven groeien.

Telematics
TomTom laat momenteel de toekomst van zijn Telematics-divisie, die actief is voor de leaseautowereld, onderzoeken. Onderdeel van dat onderzoek is de vraag of bij een verkoop het resterende deel van TomTom zelfstandig doorgaat of partnerschappen zoekt.

Telematics bepaalt ongeveer de helft van de totale beurswaarde van TomTom (1,75 miljard euro) maar analisten rekenen op een prijs tussen de 700 miljoen en 1,4 miljard euro. Wat volgens Goddijn maar aangeeft dat het vaststellen van een waarde voor de activiteit speculatie is.

Hij wil desgevraagd niet zeggen wat er met een eventuele opbrengst van een verkoop van Telematics zal gebeuren.

Goddijn, die TomTom in 1991 opzette, houdt met de twee mede-oprichters van TomTom nog altijd 44 procent van de aandelen in het bedrijf. Lange tijd was het bedrijf met Garmin alleenheerser op het gebied van autonavigatie. Maar inmiddels moet het om lucratieve contracten van autobouwers de strijd aangaan met Google en het eveneens Nederlandse Here, de voormalige kaartendivisie van Nokia.

Zelfrijdende auto's
Autofabrikanten staan nu voor de keuze om zich op het gebied van zelfrijdende auto's aan te sluiten bij een navigatiedienst die nauwkeurig genoeg kan werken. Google heeft daarbij een voorsprong op 'kaartenmakers' TomTom en Here, omdat de Amerikanen zelf al experimenteren met zelfrijdende auto's.

TomTom sloot na de uitspraken van Goddijn vrijdag bijna 5 procent hoger op 7,90 euro. Het aandeel is daarmee hard op weg om de koersklap van 19 september, toen het fonds onderuit ging nadat Renault overstapte, in te lopen

Topman Harold Goddijn van TomTom Beeld anp
Topman Harold Goddijn van TomTomBeeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden