Update

Topman Schiphol: Amsterdam moet winstdeling investeren in luchthaven

Amsterdam en het rijk moeten de miljoenen euro's winstdeling die ze elk jaar opstrijken van Schiphol weer investeren in de luchthaven, vindt topman Jos Nijhuis.

CEO Jos Nijhuis en CFO Els de Groot van de Schiphol Groep Beeld anp

Schiphol maakt binnenkort 187 miljoen euro over aan zijn aandeelhouders. Daarvan gaat 130 miljoen naar het rijk en bijna veertig miljoen naar de gemeente Amsterdam. "Ik weet precies hoe dat met overheidsgeld gaat," zegt Schipholtopman Jos Nijhuis, zelf accountant. "Dat gaat in de kas en daar worden willekeurige uitgaven van betaald."

"Dat geld toewijzen aan een bepaald doel is lastig. Maar als wij bij Amsterdam of het kabinet vragen om zoiets cruciaals als verbetering van de bereikbaarheid, dan horen we vaak dat er geen geld is. Steek die miljoenen dan in zaken die met Schiphol hebben te maken. En dan gaat het niet alleen om het dividend, maar ook om de honderd miljoen euro belasting die we jaarlijks betalen. Als je gemeenschapsgeld gebruikt om Rembrandts te kopen, kun je het ook gebruiken om onze bereikbaarheid te verbeteren."

Noord/Zuidlijn
Zo loopt Nijhuis al jaren bij aandeelhouder Amsterdam tegen dichte deuren als het gaat om het doortrekken van de Noord/Zuidlijn. "De treintunnels naar Schiphol zitten overvol en kunnen niet meer worden uitgebreid. Ik blijf erop hameren dat doortrekken de beste oplossing is, maar Amsterdam wil niet. Ik vraag ze voortdurend naar de alternatieven, maar die zijn er niet."

"Over de hoogte van het dividend ten opzichte van de benodigde investeringen in Schiphol is altijd overleg met de aandeelhouders mogelijk,' laat wethouder Kajsa Ollongren via een woordvoerder weten. "Maar uitgekeerd dividend gaat naar de algemene middelen van de gemeente."

Tarieven
Naast de overheid vraagt de luchthaven vanaf 2017 ook de luchtvaartmaatschappijen meer geld, via hogere luchthaventarieven. "Het is steeds meer dringen in de lucht en op de platforms," zegt Nijhuis. "De bouw van een nieuwe A-pier en een terminal is een zeer noodzakelijke maar ook zeer kostbare uitbreiding. Daarover is over­eenstemming. Ook de maatschappijen realiseren zich dat die keuze effect heeft op de tarieven. Aan ons de taak de kosten zo laag mogelijk houden. Maar de dalende lijn houdt een keertje op."

Dat er na de ingrijpende verbouwing van de terminals en pieren het afgelopen jaar nu weer een nieuwe periode van bouwchaos aankomt, is volgens Nijhuis onvermijdelijk. "Ik begrijp heel goed dat de rek eruit is, qua geduld, maar we staan onder druk vanwege de problemen met onze bereikbaarheid. We moeten het NS-station verbouwen om de reizigersstroom veilig aan te kunnen. Daarvoor moet het busstation worden verhoogd en Schiphol Plaza aangepast. Dat wordt ingrijpend."

Maar lang niet zo ingrijpend als de bouw van de nieuwe A-pier en terminal, waarvoor parkeergarages en toevoerwegen moeten verdwijnen. "We staan aan de vooravond van een flinke fysieke uitdaging, een openhartoperatie terwijl we een marathon lopen. We vragen weer heel veel van maatschappijen en van reizigers. Maar het is onvermijdelijk."

Vrijdag waarschuwde Schiphol al voor lange wachttijden bij paspoortcontroles, door een tekort aan personeel.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden