PlusInterview

Topman SBS: Gemiddeld genomen zijn we... oké

Er blijven verhalen opduiken over gerommel in de top van SBS. Directeur Peter de Mönnink probeert de boel rustig te houden. "Gemiddeld genomen zijn we... oké."

Peter de Mönnink Beeld Martin Dijkstra/Lumen
Peter de MönninkBeeld Martin Dijkstra/Lumen

SBS-programmabaas Peter Lubbers moet zeer binnenkort opstappen, houden ingewijden vol. Oorzaak zou een conflict zijn met aandeelhouders John de Mol (Talpa) en Peter de Mönnink (Sanoma), die hem verantwoordelijk houden voor de magere kijkcijfers.

Lubbers zou op zijn beurt de bemoeienis van beide heren met welke programma's wel of niet op zender verschijnen, helemaal beu zijn. Wie bepaalt nu wat?

Er blijven verhalen opduiken over onrust binnen de zendergroep (SBS6, Net5, Veronica en SBS9), die het sinds het verkrijgen van de Champions League over de gehele linie iets beter doet dan voorheen, maar nog altijd achterblijft bij het succes van de publieke omroep en concurrent RTL.

Peter de Mönnink, algemeen directeur van zowel SBS als Sanoma, reageert.

Wat kunt u zeggen over de positie van programmabaas Lubbers?
"Ik ga eigenlijk niet in op individuele gevallen, maar hij is momenteel onze programmadirecteur. In elk geval voorlopig. Zijn functie is vergelijkbaar met die van een bondscoach waarover iedereen een mening heeft en waarover ook snel geruchten over opstappen ontstaan."

Maar er wordt wel veel gewisseld bij SBS. Begin 2015 sneuvelde voorganger Remko van Westerloo al en eind dat jaar zijn opvolger René Oosterman...
"Sanoma/SBS is een groot bedrijf waar zo'n 2500 mensen werkzaam zijn. Het is niet zo gek dat daar wisselingen zijn. Die positie vraagt ook heel veel van mensen, een zekere creativiteit en inzet. Niet iedereen is in staat dat te leveren."

Bent u als algemeen directeur in staat te leveren?
"Ik doe dit nu 2,5 jaar en ik ben op basis van de bereikte resultaten tevreden over mijn performance. De beeldvorming is dat SBS kwakkelt. Ik begrijp waarom de kijker ons vergelijkt met de NPO en RTL, maar wij hebben heel andere budgetten.

"Ondanks dat die relatief beperkt zijn, wisten we een aanzienlijk marktaandeel te genereren. SBS6 was de snelst groeiende zender van 2015 en staat het eerste kwartaal van dit jaar elf procent in de plus. Als je de vergelijking maakt met een voetbalcompetitie, ben ik blij dat we mogen meedoen om de eerste vier plaatsen. Ik realiseer me dat ik geen FC Barcelona ben."

"Maar ik heb niet het EK Voetbal, niet de Olympische Spelen en ook niet The Voice of Holland. Ik ben niet onbescheiden, maar ik weet wat onze plek is. En de Champions League heeft het heel goed gedaan, zelfs iets beter dan voorheen bij de NPO. Daardoor hebben we meer binding met de kijker dan anderhalf jaar geleden."

Maar Veronica moest flink aan kijkers inleveren...
"Als je concurreert met series en films (veel op Veronica, red.), concurreer je tegenwoordig met 'video on demand'-platforms als Netflix. We hebben goed nagedacht hoe daarop in te spelen. De Champions League verhuist volgend seizoen naar Veronica. We verwachten daar dan een boost voor het imago en de kijkcijfers."

Was het voetbal op SBS 6 een verkeerde keuze dan?
"Het was een goede keuze, omdat het profiel van SBS 6 werd versterkt. Maar het nadeel is dat je met Hart van Nederland en Shownieuws moest schuiven."

"En hoe individueel is voetbal kijken? Het Nederlands Elftal is meer familieentertainment en past daarom goed op SBS6. Maar een wedstrijd met Valencia bijvoorbeeld?"

"Dan gaat het toch meer om de individuele voetballiefhebber. We hebben besloten bij SBS6 met meer eigen Nederlandse programma's te komen. Ik kan er nog weinig over zeggen, maar je ziet dit najaar daar veel nieuwe titels en ook een aantal nieuwe gezichten."

Zoals het Rad van Fortuin. Daar kwam wat kritiek op, omdat het een te oud kijkerspubliek zou trekken. 'Bejaarden-tv', riep SBS-oprichter Fons van Westerloo.
"Ik vind dat een denigrerende term. En wat is oud? Onze wereld wordt langzaamaan leeftijdsloos, je kan mensen niet meer zo eenvoudig plannen in demografische variabelen."

"Elk verstandig mens snapt dit, maar je ziet dat er in het tv-landschap nog steeds zo wordt gedacht. Ik keer me daar van af. Sommige formules zijn ook tijdloos. Kijk naar Idols. Werkelijk niet te geloven, RTL 5 zette het neer op woensdagavond en bam, het scoort weer."

Wat vindt u van de kritiek dat John de Mol (productiehuis Talpa) buiten de programma­directeur en Sanoma om te veel zijn eigen tv-formules doordrukt op SBS?
"Talpa is ook aandeelhouder, dan is het niet meer dan logisch dat daar een zekere preferentie op zit? De Mol heeft meer dan veertig jaar ervaring op het gebied van televisie."

"Ik luister heel graag naar zijn meningen. Het zou gek zijn daar geen aandacht aan te besteden. Maar het is niet zo dat Talpa bepaalt wat er bij SBS wordt uitgezonden."

Houdt u zichzelf ook bezig met de programmering?
"Ik ben geen programmadirecteur, maar ik kan me niet volledig afzijdig houden. We zijn een commercieel station. Daar kan de programmadirecteur niet alleen in zijn. Het is een collectief verhaal, een tandem."

Mindmasters met Uri Geller van een ander productiehuis werd vanwege slechte kijkcijfers na twee afleveringen geschrapt. Dat gebeurt niet bij De Mols formules, terwijl er vele eveneens ondermaats scoren, zoals het satirische 'Wat een poppenkast'.
"Dat was een ongelooflijk dappere poging om vernieuwend te zijn, maar het voldeed niet geheel aan de verwachtingen. Misschien was het wel onverdiend onbekeken."

"Mindmasters was gewoon geen goed programma. Begrijpelijk onbekeken dus. Zo zie ik dat."

"Er is altijd een element van geluk. Als het niet werkt, valt kritisch kijkend Nederland over je heen. Zo is televisie. Er gaan dingen mis, er gaan dingen goed. En gemiddeld genomen zijn we... oké. Stijgt het naar behoren? Ik vind van wel ja. We leveren conform de planning."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden