Plus

Topman RAI: 'Onze bezoekers zwalken niet door de stad'

De Amsterdamse RAI trekt steeds meer bezoekers, maar zorgt niet voor extra drukte in de stad. Dit zegt RAI-topman Hans Bakker.

Bezoekers in de RAI tijdens de 60ste Horecava eerder dit jaar.Beeld anp

"Wij houden bezoekers vooral bij onszelf," aldus Bakker. "Overdag lopen ze hier, in de congreszalen, waar de business is."

Ook in de avonden en 's nachts gaan bezoekers van de RAI naar 'site-events' en "zwalken" ze niet door de stad. "Wij hebben hier in het nieuwe Amtrium-gebouw een toprestaurant, the Roast Room met Michiel Deenink, de kok van Vis aan de Schelde, waardoor gasten niet verder de stad in hoeven."

"En," zegt directeur Bakker in een interview naar aanleiding van het donderdag verschenen jaarverslag, "als de RAI-bezoekers in hotels zitten houden ze plekken bezet van andere toeristen, die dan ook niet voor drukte zorgen. Als ons nieuwe hotel er straks staat hoeft het meegebrachte personeel ook niet meer elke dag de tram in voor een bed in het centrum."

Terug met partner
Het Europaplein - "ons hotelwijkje" - ziet Bakker als een sfeervol horecacentrum binnen de Ring, terwijl buitenlandse congrescentra buiten de stad liggen. De RAI heeft zo een eigen eiland binnen de compacte stad.

De RAI draagt volgens Bakker pas bij aan de drukte in de stad als de congresganger besluit dat Amsterdam een leuke stad is en daarom nog eens terugkomt met een partner.

Megalomaan
Het Europaplein wordt langzaam maar zeker uitgebreid met een indrukwekkend aantal gebouwen. In juni vorig jaar werd het Amtriumgebouw met beurs-, congres-, horeca- en kantoorfuncties geopend. Verder komt er nog een parkeergarage annex evenementenruimte en verrijst naast de A10 nog het Amsterdam Nhow Rai Hotel met 650 kamers.

"Je kunt merken dat de Rai besloten heeft op deze plek te blijven," aldus Bakker. "We hebben tweehonderd miljoen geïnvesteerd in nieuwbouw en de renovatie van de historische hal met daarnaast de reclamezuil, een rijksmonument."

Toen Bakker in 2002 directeur werd had de RAI zich vergaloppeerd met megalomane uitbreidingsplannen en zou het congrescentrum de binnenstad verlaten. Toen de reparatiewerkzaamheden achter de rug waren sloeg de economische crisis toe.

De RAI heeft nu weer de weg omhoog te pakken, zo laten de cijfers zien. Het bedrijfsresultaat, 8,9 miljoen euro, lag vorig jaar echter onder dat van 2014 (13,7), maar boven dat van 2011, 2012 en 2013.

Internationale beurzen
De dip komt doordat de internationale beurzen, die het beter doen, voornamelijk in even jaren plaatsvinden. De omzet (126 miljoen) was hoger dan in 2014, maar lager dan de daaraan voorafgaande jaren. Dat komt door het afstoten van het Maastrichtse conferentiecentrum MECC en de slecht renderende uitgeverij RAI Langfords.

Het RAI-complex, met de reclamezuil, de historische expositiehal en het nieuwe Amtrium-gebouw.Beeld Ton Damen

Landelijke publieksbeurzen zijn volgens Bakker op hun retour, "hoewel de huishoudbeurs alive and kicking is. Maar grote internationale beurzen als de IBC, the International Broadcast Convention en de ISE-beurs, Integrated Systems Europe (ISE), met presentatiespullen en digitale bewegwijzering, maken een steeds groter deel uit van onze activiteiten."

Communities
Buitenlandse beurzen van de RAI doen het goed, zoals 'Intertraffic', (verkeerstechnologie), Interclean, de grootste schoonmaakbeurs ter wereld, in de jaren vijftig begonnen met wat emmers en een dweil, en Aquatech (waterkwaliteit). Ze vinden behalve in Amsterdam ook in Shanghai, de VS, Mexico en Turkije plaats. In China trekken ze soms al meer bezoekers dan in Nederland.

De nieuwste activiteit van de RAI is digitaal contact houden met bezoekers. Bakker: "Zo kan de beursganger naast de fysieke ontmoeting in Amsterdam het hele jaar contact houden met de RAI, exposanten en collega's. We doen dat nu als experiment met enkele beurzen, zoals de Greentech, voor de tuinbouw en de negen maandenbeurs voor jonge ouders."

Hans Bakker, directer RAI AmsterdamBeeld Ton Damen
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden