Topman Pieter Elbers: KLM is 'back on track'

KLM is volgens topman Pieter Elbers 'back on track'. 'We hebben ook het eerste halfjaar hard aan onze kosten gewerkt, dat vertaalt zich in mooie cijfers.'

Voor de rest van het jaar ziet Air France-KLM vooral onzekerheden. Beeld anp
Voor de rest van het jaar ziet Air France-KLM vooral onzekerheden.Beeld anp

KLM voegde dit jaar negen nieuwe bestemmingen toe, later dit jaar volgen er nog drie, en verwelkomde acht nieuwe vliegtuigen in haar vloot. "Daarmee pakken we op Schiphol marktaandeel terug."

Opnieuw heeft KLM het beter gedaan dan het veel grotere Air France, blijkt uit de halfjaarcijfers die woensdag in Parijs zijn gepresenteerd. De Nederlandse maatschappij wist in de eerste helft van het jaar een brutowinst van 459 miljoen euro te halen, tegen 178 miljoen in de eerste helft van 2015.

Watertrappelen
Air France herstelde zich ondanks een pilotenstaking in juni ook flink, maar minder sterk dan KLM. Transavia boekte weliswaar eenvijfde meer passagiers, maar het bedrijfsresultaat bleef er 75 miljoen in het rood staan.

"De resultaten van de besparingen en de afspraken die we vorig jaar met alle vakbonden hebben gemaakt spreken voor zich," aldus Elbers.

Volgens de topman is het nu zaak verdere afspraken te maken. "Het is niet voldoende dat KLM blijft watertrappelen. We moeten vooruit. We zijn druk bezig om onze investeringen op te voeren van een miljoen euro per dag naar twee miljoen euro."

Personeelskosten
KLM wist in het tweede kwartaal de kosten, afgezien van de brandstofkosten, 1,5 procent omlaag te krijgen. De personeelskosten zijn tussen maart en juli 2,7 procent lager uitgevallen. De schuld van het bedrijf is inmiddels gedaald tot vier miljard euro en zal volgens het concern in de loop van het jaar 'duidelijk' verder afnemen.

Desondanks maakte moederbedrijf Air France-KLM in het eerste halfjaar opnieuw verlies. Het bedrijf bracht de rode cijfers wel sterk terug, van 638 miljoen in 2015 tot 114 miljoen euro in de eerste helft van dit jaar. De omzet daalde in de eerste helft van het jaar 2,6 procent naar 11,8 miljard euro.

Het bedrijfsresultaat, tussen januari en juli 2015 ook negatief, viel wel weer positief uit: 218 miljoen euro. Vooral het passagiersvervoer herstelde sterk.

Schommelende valuta
De luchtvaartdochters van het bedrijf vervoerden 44,2 miljoen passagiers, bijna 4 procent meer dan in de eerste helft van 2015, terwijl de capaciteit juist nagenoeg gelijk bleef. Maar de omzet uit dat pasagiersvervoer daalde juist, wat betekent dat Air France-KLM de reizigers vooral met lagere ticketprijzen lokte.

Het luchtvaartconcern kampt vooral met de sterk schommelende valuta ten opzichte van de dollar, die ruim honderd miljoen euro afknabbelden van de omzet. Door de aanhoudend lage olieprijs viel de brandstofrekening bijna 30 procent lager uit: 2,3 miljard euro.

Voor de rest van het jaar ziet Air France-KLM vooral onzekerheden. De valutaimpact is na het Britse Brexit alleen maar groter geworden en de golf terreuraanslagen in Europa schrikt vooral Aziatische reizigers af. Bovendien is de concurrentie in de luchtvaart onverminderd groot.

Staking
Woensdag greep een deel van de Franse vakbonden voor het cabinepersoneel de halfjaarcijfers aan om een kleine week te gaan staken. Daardoor vervallen vandaag ruwweg 10 procent van de vluchten bij Air France.

Ook bij KLM rommelt het. De maatschappij wees dinsdagavond een ultimatum van FNV af over bezuinigingen bij het grondpersoneel. De bond gaat donderdag actie voeren 'rekening houdend met de belangen van de passagiers'. De vier andere grondbonden doen niet mee en praten verder met KLM.

Daarnaast zijn gesprekken gestart over een nieuwe werkverdeling bij het cabinepersoneel die tot ophef bij een deel van de medewerkers heeft geleid. "Dat biedt mensen ook kansen," aldus Elbers. "Op een aantal plaatsen in het bedrijf zitten we nog in een situatie die niet meer van deze tijd is."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden