Plus

Topman hotelketen Accor: 'Ik zie nog wel ruimte in de stad'

Terwijl Amsterdam de bezoekersstroom verder wil inperken, denkt topman Sébastien Bazin van Accor, de grootste hotelier van de stad en de wereld, aan groei. 'Bezoek gaan verbieden is zinloos.'

Accor bouwde jaren geleden al zijn Sofitel aan de Nieuwezijds Voorburgwal om tot INK hotel. Zo'n rebranding gaan we wellicht vaker zien Beeld Rink Hof

"Ik heb veel fouten gemaakt," zegt de 56-jarige Fransman Sébastien Bazin, topman van Accor, grootmoedig.

"Eentje daarvan is dat ik Accor de laatste vijf jaar heb gepusht om buiten Europa uit te breiden, richting Latijns-Amerika, Azië, Midden Oosten en de Pacific. Dat is ontzettend succesvol: 50 procent van Accor is nu-niet Europees, terwijl tien jaar geleden 75 procent van onze activiteiten in Europa zat."

"Ik had veel duidelijker moeten zijn tegen mijn Europese mensen. Die hebben mijn boodschap opgevat als: Europa is niet belangrijk meer. Ik had moeten zeggen: je moet ook hier verder ontwikkelen, binnen de mogelijkheden."

"We hebben een enorme luxepositie op het spel gezet. Accor heeft in Europa 324.000 hotelkamers. Onze drie grootste concurrenten hebben er bij elkaar 300.000. Door niet te groeien, hebben we de deur voor hen open gezet. Die gooien we nu dicht."

"We gaan onze groei in Europa opvoeren en onze voorsprong weer uitbouwen. In de komende drie jaar bouwen we er 15.000 kamers bij."

Bazin, sinds 2013 topman van het grootste hotelconcern ter wereld, is op bliksembezoek in Amsterdam. Tenminste, hij bezoekt het nieuwste Novotel dat weliswaar de naam van de hoofdstad draagt maar toch echt diep in Hoofddorp ligt.

Pal naast het NS-station van het polderdorp, op een steenworp van Schiphol en 20 treinminuten van de Amsterdamse binnenstad vormt het met 314 viersterrenkamers een prima uitvalsbasis voor bezoekers aan de met drukte worstelende hoofdstad.

De Franse gigant was ver voordat de gemeentepolitiek zijn bezoekersproblemen over de stadsgrenzen gooide al aan het spreiden.

Zo opende het ruim een jaar geleden een van zijn grootste hotels in Nederland, Ibis Budget, niet in het hotelfobe Amsterdam maar 200 meter over diens stadsgrens in Amstelveen-Noord.

Daar slapen dagelijks tot 1200 budgetgasten, gelokt door kamers met drie of zelfs acht bedden en prijzen vanaf 60 euro. Met de naastgelegen tramlijnen zijn ze in een kwartier in de binnenstad.

Hotelstop geen obstakel
Een hotelstop zoals in de hoofdstad is voor Bazin geen obstakel.

324.000

Accor heeft in Europa 324.000 hotelkamers. In de komende drie jaar bouwt de Franse gigant er nog 15.000 kamers bij

"Dan zullen we simpelweg kijken naar mogelijkheden in de regio of in secundaire hotelsteden die ons nog wel graag zien komen. Wij kunnen dat bij uitstek, omdat we ons in tegenstelling tot sommige concurrenten niet alleen op de grote steden richten."

"De bezoekersstroom houd je daar niet mee tegen. Er reizen in de wereld nu jaarlijks 1,4 miljard mensen. Over tien jaar zijn dat er twee miljard. 70 procent daarvan gaat naar 300 steden.

Om problemen in die steden te voorkomen, zal je voor alternatieven moeten zorgen in die landen en gebieden waar deze bezoekers vandaan komen. Met onze groei in Azië, Afrika en Latijns-Amerika doen we daaraan mee."

Bazin geeft Amsterdam niet op. "We kunnen in steden met beperkte ontwikkelingsmogelijkheden bestaande hotels overnemen of kijken of we bestaande hotels moeten omvormen tot nieuwe merken."

"We hebben veel vestigingen met merken uit onze historie: Ibis, Mercure, Novotel. Maar Accor heeft er de afgelopen jaren veel nieuwe hotelmerken bijgekregen die wellicht beter aansluiten bij een stad als Amsterdam. Zowel voor onze lifestylemerken als Mama Shelter, Jo&Joe en 25Hours als voor een superluxemerk als Raffles zie ik in Amsterdam ruimte."

Last van drukte
Hij ziet geen invloed van de Europese volksbeweging tegen toerisme op zijn hotelbedrijf.

Sébastien Bazin Beeld Fabrice Malard

"Je ziet dat in steden als Amsterdam, Barcelona maar ook in Parijs problemen worden gevoeld. Gisteren nog hebben we overlegd met de burgemeesters van Parijs. Die vragen zich af of hun stad daarmee kan omgaan. Terecht."

"Het is een misverstand dat dat niet ook onze zorg is. Onze hotelgasten hebben net zo goed last van te grote drukte. Hun bezoek in het water als ze steeds anderhalf uur in de rij moeten staan bij een museum of een restaurant. We moeten met steden overleggen hoe we dat samen in goede banen kunnen leiden."

Volgens Bazin voelt vooral Airbnb de gevolgen van de tegenbeweging.

"In Barcelona, Parijs en New York zie je de boekingen nu dalen vanwege de maatregelen die er worden genomen. Dus schuift Airbnb naar steden met minder regulering. Vervolgens zie je de bezoekersaantallen voor Airbnb in secundaire steden stijgen."

"Wij worden daar veel minder door getroffen. Onze bezettingsgraden zijn onveranderd hoog. En als onze ontwikkeling wordt beïnvloed, dan trekken wij nog meer naar die secundaire steden die ons nog graag zien komen."

Pop-uphotels in containers

Een keten van pop-uphotels. Accor werkt aan mobiele hotels met elk 25 kamers in containers. "Je zet ze op een vrachtwagen of een trein en je verplaatst ze naar de plekken waar ze nodig zijn."

Volgens Bazin is er plek voor 'duizenden mobiele kamers'. "Als jij naar een festival gaat, of een huwelijk, dan moet je zo ongeveer worden gedwongen daar weg te gaan om naar je hotel te gaan," zegt Bazin.

"We zetten het hotel op wielen, waarbij we het hotel naar jou brengen, in plaats van dat je daar heen moet gaan."

"Het worden kamers in gebruikte zeecontainers, die gemakkelijk van de ene plek naar de andere kunnen worden vervoerd. Zodat de organisator van een evenement, festival of congres ons kan inschakelen voor tijdelijke hotels. Maar ook zouden we ze in de winter kunnen aanbieden voor het onderdak bieden aan dak- en thuislozen."

Het eerste Flying Nest zal volgens Bazin aan het einde van het eerste kwartaal van volgend jaar ergens opduiken.

"Het kunnen heel luxe kamers zijn, of juist budget, met acht bedden in een container. Wij bepalen de prijs niet, dat doet de organisator van het evenement. We hebben het al uitgeprobeerd bij de 24 uur van Le Mans, daar was het best prijzig."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden