Plus

Topman Heineken: 'Niet iedereen die wat drinkt is een probleemgeval'

Het blijft een moeilijk verhaal: een bierbrouwer die over alcoholmatiging praat. Topman Pascal Gilet van Heineken Nederland doet het toch. 'Een bedrijf dat is gebouwd op misbruik van zijn producten, zal het nooit overleven.'

'Er wordt steeds weer een beeld geschetst van een allesoverheersend probleem'Beeld anp

Een rookgordijn. Elke keer als ergens wordt opgeroepen tot strengere maatregelen om de alcoholconsumptie in Nederland aan banden te leggen, wordt volgens Pascal Gilet verhuld dat het niet lukt om een relatief kleine groep probleemdrinkers succesvol aan te pakken.

Het gaat volgens de Heinekendirecteur juist steeds beter met het verantwoord gebruik van alcohol in Nederland. "92 procent van de volwassenen die alcohol consumeert, doet dat bewust en met mate."

Gilet hanteert daarbij cijfers van stichting Stiva, waarin de drankbranche participeert.

Niet bewust
"Dat betekent dat 8 procent niet bewust met zijn alcoholconsumptie omgaat. Elke coma­zuiper is er een te veel. Maar maatregelen moeten zich juist op die risicogroep richten. In plaats daarvan wordt steeds weer een beeld geschetst van een allesoverheersend probleem. Daarmee maak je dus van elke consument een probleemgeval."

Zoals over de aangescherpte 'schijf van vijf' waarin de Gezondheidsraad alle alcoholconsumptie afraadt "Het oude advies van de raad - maximaal één glas per dag voor vrouwen, twee voor mannen - was goed," zegt Gilet. "Nu slaat het door."

"Het nieuwe advies is gebaseerd op dezelfde onderzoeken als waarop het vorige advies uit 2006 is gebaseerd. Andere Europese landen gaan op basis van dezelfde onderzoeken veel minder ver, terwijl bijna overal de problemen veel groter zijn."

Maatregelen
Inmiddels lijkt het stadium van adviseren voorbij. De roep om strengere overheidsmaatregelen als minimumprijzen, accijnsverhogingen en reclameverboden, klinkt tot in de Tweede Kamer. Volgende week moet staatssecretaris Martin Van Rijn (VWS) zich er verantwoorden, volgend jaar wordt de Drank- en Horecawet herzien.

"Maatregelen zijn helemaal niet nodig," zegt Gilet. "De verandering die men wil bewerkstelligen vindt al plaats zonder dat de overheid er ook maar iets mee heeft te maken. Iedereen kan zien dat de consument zijn keuze zelf al heeft gemaakt."

Bewust consumeren
"De verkoop van alcoholvrij bier is het afgelopen jaar 27 procent gestegen en de alcoholconsumptie daalt al jaren, sinds 2000 17 procent. Consumenten zijn veel meer dan vroeger bezig bewust te consumeren, of het nu over suiker, vlees, vet of alcohol gaat. En ze kiezen zelf wel welke informatie ze gebruiken."

"Wij gaan als brouwer in die verandering mee, door meer speciaalbieren (die minder uitnodigen tot overconsumptie - HS) en meer alcoholvrije- en alcoholarme producten op de markt te brengen."

Of dat ook nog rendabel mogelijk is als de alcoholbranche verder aan banden wordt gelegd, laat hij in het midden. "We brengen het alcoholvrije Heineken 0.0 straks ook in Frankrijk uit, ondanks het verbod op alcoholreclame daar."

Overleven
De 52-jarige Fransman, die sinds een kleine drie jaar de scepter zwaait bij Heineken Nederland, weet dat het een lastig verhaal is: een bierbrouwer die zich verzet tegen zorgzame geluiden en de roep om maatregelen uit politiek en wetenschap.

"Maar het is een misverstand dat we tegen alle beperkende maatregelen zijn. Zolang ze maar aantoonbaar zin hebben. We hebben ons nooit verzet tegen de verhoging van de alcoholleeftijd naar 18 jaar, integendeel. In onze marketing richten we ons niet eens op publiek beneden de 25 jaar."

Maar veel maatregelen hebben volgens Gilet aantoonbaar geen effect. Zoals de telkens terugkerende roep op een verbod op alcoholreclame of prijsacties, zoals onlangs na Heinekens omstreden Biertegoed-campagne, waarbij de bierkoper in de supermarkt spaart voor gratis pilsjes in de horeca.

Misbruik voorkomen
"Die actie is bedoeld om de horeca te steunen, die het de afgelopen jaren heel moeilijk heeft gehad. En we hebben bewust grenzen ingebouwd om misbruik te voorkomen."

"Wij zijn helemaal geen voorstander van prijsacties met alcoholica en zeker niet van verkoop van onze producten onder de inkoopprijs. Maar de overheid kan ons als producent niet aanspreken op happy hours en meters bier in de horeca of twee-kratten-voor-de-prijs-van-één in de supermarkt. Daarvoor zullen ze toch echt bij de supers of de cafés moeten zijn."

We proberen daarover met onze afnemers te praten, maar als leverancier zijn onze handen gebonden. We mogen van de wet geen prijzen voorschrijven of bepalen hoe zelfstandige ondernemers acties voeren."

Dat betekent niet dat de brouwer lijdzaam toekijkt. Dit voorjaar lag Heineken overhoop met supermarktketen Jumbo over diens aanhoudende prijsacties met kratten bier.

Sponsorverbod
Ook sportsponsoring door alcoholproducenten komt telkens weer in het vizier. Zo kreeg Heineken tijdens de Olympische Spelen in het kielzog van de Yuri van Gelderaffaire de wind van voren vanwege zijn sponsoring van het Holland House. PvdA vond sport en bier niet bij elkaar passen en pleitte voor een sponsorverbod.

"Maar wij sponsoren helemaal geen sport of sporters. Alcoholconsumptie past niet bij sportbeoefening. Wij sponsoren de Champions League, NOC*NSF of de Formule 1 omdat we de kijkers willen bereiken, niet de beoefenaars. Sporten en alcohol is not done, sport kijken met een biertje is wel degelijk logisch."

"Door een advertentieverbod of verdere accijnsverhogingen in Nederland zal de 8 procent probleemdrinkers niet minder gaan drinken, ze worden alleen verder op kosten gejaagd. Ondanks drie forse accijnsverhogingen sinds 2009 is de consumptie van alcoholica slechts licht afgenomen."

"Dan kun je zeggen dat 8 procent te veel is, maar ga dáár dan aan werken. Als daar onze hulp bij kan worden gebruikt, dan zijn we bereid die te leveren. Wij nemen onze verantwoordelijkheid."

"Van ons marketingbudget (wereldwijd naar verluidt rond de drie miljard euro per jaar - HS) gaat 10 procent naar het promoten van verantwoorde alcoholconsumptie. Er is geen overheid of instantie die daar met alcoholcampagnes bij in de buurt komt."

Alcoholadvies

De Gezondheidsraad adviseert helemaal geen alcohol meer te consumeren omdat niet uitgesloten kan worden dat meer dan één alcoholische versnapering per dag verhoogde risico's op beroertes, darmkanker, longkanker en borstkanker met zich meebrengt, ook al kan matig alcoholgebruik ook gunstig zijn voor de gezondheid.

Een accijnsverhoging van 50 procent levert de maatschappij volgens het RIVM 17 miljard euro per jaar op, het sluiten van een op de tien verkooppunten 4 miljard, een reclameverbod 7 miljard. De 'ruwe schatting' kreeg kritiek van een groep economen omdat de raad ook de kosten van een kater en een 'lagere levenskwaliteit' had omgerekend naar euro's.

De Nederlandse Vereniging van Spoedeisende Hulp Artsen pleitte in april in Het Parool voor prijsverhogingen en verkoopbeperkingen voor alcoholica en - vergelijkbaar met rookwaar - waarschuwingen op verpakkingen.

Volgens een enquête van Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (Stiva) vindt 89 procent van de Nederlands zijn eigen alcoholgebruik verantwoord; driekwart vindt dat ook van zijn sociale omgeving. 96 procent vindt het niet de taak van de overheid om maatregelen op te leggen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden