Topman Akzo Nobel: 2016 wordt lastig jaar

Kijk naar de cijfers die Akzo Nobel woensdag presenteerde en je kunt je moeilijk een sombere topman voorstellen. De nettowinst steeg bijna 80 procent tot net onder het miljard, ondanks lichte daling van de hoeveelheid verkochte verf en coatings. De omzet kwam net onder de 15 miljard euro uit.

Ton Buchner, CEO van Akzo Nobel.Beeld anp

Maar het Amsterdamse verf- en chemieconcern kampt volgens Akzotopman Ton Büchner met tegenwind. Juist nu de verkopen van verf, coatings en chemicaliën zouden moeten aantrekken stagneert de groei in China en is die 'serieus afgenomen' in Brazilië en Rusland. Tot een jaar geleden waren die landen nog de sterren bij het concern.

"We hebben geen probleem om onze producten te verkopen in sterke landen, zoals Nederland," zegt Büchner. "Maar het is lastiger in een land als Brazilië waar mensen nu andere zorgen hebben. Het land is in recessie, er waart een virus rond. Nog niet zo lang geleden was de vraag daar: koop ik een nieuwe mobiel of knap ik mijn huis op. Nu is de vraag: koop ik verf of koop ik eten. Het is hetzelfde in Rusland."

Rusland
Dat betekent niet dat Akzo zijn activiteiten er gaat terugdraaien. "We zullen een land als Rusland niet laten vallen omdat het daar nu slechter gaat."

2016 zal volgens de topman een lastig jaar worden. "Maar we zijn daar, door alle stappen die we hebben gemaakt, veel beter tegen bestand dan vier jaar geleden." En vergeet niet, de topman benadrukt het meermaals, er zijn al tien kwartalen groei. We hebben in 2013 doelen gesteld voor nu, die hebben we nooit aangepast. Nu blijken we ze te overtreffen met een recordjaar op financieel vlak.

"We hebben Akzo Nobel naar een hoger plan getild. We staan er beter voor dan vier jaar geleden. We zijn veel sterker geworden als bedrijf zodat we dit soort ontwikkelingen beter het hoofd kunnen bieden." Büchner wil doorgroeien, maar dan vooral op eigen kracht, alhoewel hij overnames - om gebieden of activiteiten te versterken - niet uitsluit.

Geen schadelijke stoffen
Innovatie zal de drijvende kracht blijven. "We combineren innovatie met duurzaamheid. Als de middenklasse in China bij onze winkels verf koopt is de eerste vraag: wat zit er in? Pas daarna gaat het om de kleur en pas dan om de prijs. Door alle schandalen met voedselveiligheid en de chemiesector is dat hét issue. Wij hebben dan verf die geen schadelijke stoffen bevat."

Akzo heeft in China wel een ander probleem. Door de mega-explosie in de haven van Tianjin in november, ligt de productie in twee chemiefabrieken van Akzo in die stad nagenoeg stil. "Onze fabriek is niet door de explosie getroffen, maar ligt wel in hetzelfde gebied. Omdat de haven nog steeds gesloten is, heeft de fabriek problemen met de logistiek. Bovendien heeft de Chinese regering, heel begrijpelijk, de productiehoeveelheden van alle chemiebedrijven tijdelijk teruggeschroefd."

Omdat met Tianjin één van de grootste Chinese havens nu buiten gebruik is, is het in de andere havens van het land veel drukker. In Sjanghai of Ningbo kunnen we dat niet aan zodat er oponthoud ontstaat. Het is een uitdaging onze producten en grondstoffen in en uit China te krijgen."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden