Topman Ahold: 'te weinig visie en gevoel' bij politiek

'Nederland zit niet bij het rijtje landen dat in de voorhoede loopt van het economische herstel, eerder andersom. Dat had niet gehoeven.' Topman Dick Boer van supermarktconcern Ahold is niet te spreken over het politieke beleid van de afgelopen jaren, bleek donderdag uit een toelichting die hij aan het ANP gaf op de kwartaalcijfers van de onderneming.

Dick BoerBeeld ANP

Volgens Boer zijn de lasten te veel verhoogd en is er sprake van 'te weinig visie en gevoel' voor wat er speelt. Daardoor is het consumentenvertrouwen naar een dieptepunt gezakt. Er zou een einde moeten komen aan de onzekerheid over de lastenverzwaringen en de situatie op de huizenmarkt, vindt de topman van de grootste supermarktketen van Nederland die sterk afhankelijk is van het humeur van de consument.

Nederland heeft volgens de bestuurder behoefte aan wat positivisme. Maar de nieuwe ronde van bezuinigingen die er aan komt geeft juist 'een signaal dat niet helpt'. In alle landen om ons heen wordt de economie gestimuleerd, merkte Boer op.

Ahold kwam donderdag met cijfers over het tweede kwartaal waaraan de moeilijke economische situatie was af te lezen. Het concern wist zowel in Nederland als in de Verenigde Staten, waar meer dan de helft van de omzet wordt behaald, lichte groei te realiseren. Maar een belangrijk deel van de omzetstijging in Nederland werd behaald door de opening van nieuwe winkels en een forse toename van onlineverkopen van zowel levensmiddelen als bij dochter bol.com.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden