Topdrukte op sorteercentrum PostNL Halfweg: '190 stops, dat is zwaar'

In het sorteercentrum van PostNL bij Halfweg is bij nacht en ontij gewerkt om pakketjes voor Amsterdammers op tijd af te leveren.

Op weg naar de juiste bestemming in Amsterdam en omstreken, maar nog even geparkeerd in Halfweg. Beeld Rink Hof
Op weg naar de juiste bestemming in Amsterdam en omstreken, maar nog even geparkeerd in Halfweg.Beeld Rink Hof

Het was vrijdag een van de drukste dagen van het jaar voor de PostNL-medewerkers die de pakketten verwerken voor Amsterdam, Haarlem, Beverwijk en omgeving.

Als de eerste chauffeurs zich melden voor wat een lange dag zal worden, staat er al een flinke voorraad dozen en doosjes gereed van wat uiteindelijk een dagtotaal van 59.126 pakketten zal worden.

Chauffeur Max Steenbeek (22) gaat op pad met exact 300 pakketten aan bestellingen die voor Kerstmis hun bestemming moeten bereiken. Hij heeft toch even tijd voor koffie voordat hij de bewoners en bedrijven aan de Weteringschans hun bestellingen gaat bezorgen. "Best wel zwaar hoor. Normaal rijd ik weg met 150, maar nu tikt het tegen de 190 aan. 190 stops hè, niet kilometer per uur."

Hij krijgt bijval van procesmanager Zouhair Harmouch (22): "Dit is nou eenmaal het moeilijkste depot van het land. Zeker voor de chauffeurs kan het lastig zijn. Centrum Amsterdam, je weet hoe het is."

Op deze mistige ochtend staat ook Jeroen van Hus (52) op het punt om aan zijn bezorgronde te beginnen. Hij liep 34 jaar lang van deur tot deur als postbode, maar maakte in 2014 de overstap naar de functie van chauffeur. "Ik zie meer toekomst in pakketbezorging," vertelt hij.

Aanhoudende groei
De cijfers geven Van Hus gelijk. Al jaren groeit de pakkettenmarkt, terwijl Nederland steeds minder brieven verstuurt. De Autoriteit Consument en Markt telde 350 miljoen verzonden pakketten in 2016, wat neerkomt op een omzet van 1,8 miljard euro bij de vervoerders.

PostNL is marktleider, DHL volgt als tweede. Cijfers van 2017 zijn er nog niet, maar alle partijen verwachten opnieuw groei. In 2016 lag het aantal pakketten 12 procent boven dat van 2015.

Specifiek voor Amsterdam zoeken de bezorgers naar de slimste manier om de verkeersdrukte de baas te kunnen. Het traditionele dieselbusje mag niet overal rijden en daarom heeft PostNL al proefgedraaid met elektrische auto's.

Die mogen buiten de venstertijden wel de binnenstad in, wat het mogelijk zou maken dag en nacht te laden en te lossen. "De elektrische auto's die wij toen getest hebben bevielen niet zo goed," vertelt manager Leon van den Akkers.

Elektrische bakfiets
"Op dit moment rijden we met drie elektrische bakfietsen. Deze zijn ideaal in de binnenstad. Binnenkort gaan we uitbreiden naar twaalf."

De laatste afstand in Amsterdam overbruggen is daarmee een logistieke hobbel, maar Van den Akkers ziet zoiets juist als de krenten in de pap. "In december en november kan ons systeem hartstikke onder druk staan, maar we zijn het hele jaar bezig met het bedenken van manieren om pakketjes alsnog op tijd aan te leveren."

59.126

Personeel van PostNL verwerkte gisteren op het depot in Halfweg 59.126 pakjes.

Sociaal netwerk voor pakketbezorging

Tijdens de kerstperiode werkt DHL samen met social start-up Homerr. Via de app van Homerr kunnen Amsterdammers hun huis ter beschikking stellen als afhaalpunt. Elk pakketje dat in ontvangst wordt genomen, levert een kleine vergoeding op.

Lokale ondernemingen, zoals een koffiebar of kapsalon, kunnen ook onderdeel worden van het netwerk, mits ze open zijn tot minimaal 20.00 uur. Consumenten die gebruik willen maken van de service geven dit aan als ze bestellen bij webshops die DHL laten bezorgen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden