Plus

Toeristen zorgen voor drukte op de alarmcentrale

Brokkenpiloten op huurfietsen of een jointje te veel: de alarmcentrale heeft het in de zomer druk met toeristen. "Trams zijn vaak nieuw voor ze, en dan vooral de tramrail."

De meldkamer van Ambulance Amsterdam Beeld Mats van Soolingen
De meldkamer van Ambulance AmsterdamBeeld Mats van Soolingen

Net nog belde een toerist 112. Een kind had een allergische aanval die met de minuut zorgwekkender werd. "De vader had de auto geparkeerd, maar hij had geen idee waar hij was," zegt een medewerkers van de alarmcentrale. "Hij moest uitstappen om het straatnaambordje te lezen."

En dan ben je er nog niet, want probeer maar eens een Italiaan te verstaan die Burgemeester Rendorpstraat moet uitspreken. Dat houdt de boel aardig op - en dat is nu juist niet de bedoeling, zegt Frank Berg, hoofd van de meldkamer van Ambulance Amsterdam. Dit vanwege de welbekende minuut die telt.

Cruiseschip
Berg staat tussen de schermen in de meldkamer aan de Elandsgracht. Het is eind van de middag. Spits. Middenin hoogseizoen. Zeven centralisten zijn druk. Eén stuurt een ambulance naar een man die op straat is gevallen. Een ander belt met een oudere dame die thuis op de grond zit en niet meer kan opstaan. Elke dag weer melden zich ook toeristen met problemen.

In 2015 is er in Amsterdam-Amstelland en Zaanstreek-Waterland circa 3500 keer een ambulance uitgerukt voor buitenlandse bezoekers. Een klein percentage op een totaal van 67.000 spoedritten, maar toch goed voor tien ambulances per dag. En dat aantal groeit. Ter vergelijking: in 2012 waren het er dagelijks nog vier.

Evenement
Relatief veel daarvan gaan naar de cruiseschepen achter het Centraal Station waar veel ouderen hulp nodig hebben - druk op de borst, onwel geworden of een gebroken heup na een val. "We komen ook met regelmaat in coffeeshops," zegt Berg. "Meestal is het verhaal: toerist rookt een jointje. Denkt dat er niks gebeurt. Rookt nog een jointje, nog een, en valt dan om."

Als er een groot evenement is, weten ze bij de meldkamer dat het druk wordt - met Nederlanders, maar in toenemende mate ook met toeristen, die steeds vaker naar Amsterdam komen voor een festival of een feest." De hulpvraag varieert nogal per evenement. "Tijdens Sail krijgen we meldingen over mensen die onwel zijn geworden. Of over voedselvergiftiging of een allergische reactie op een wespensteek. Bij een dance-evenement krijgen we vaker meldingen over mensen die drugs hebben gebruikt."

Huurfiets
Dat de toerist op een fiets brokken brengt, merken ze ook bij de ambulancedienst. "Massaal gaan ze op gehuurde fietsen door de stad, maar de meeste toeristen zijn niet gewend om te fietsen en ook niet aan de drukte. Ook trams zijn nieuw voor ze, en dan vooral de tramrail. Of Britten die gewend zijn aan linksrijdend verkeer. Die lopen bij het oversteken nog wel eens onder een auto. Ik zeg niet dat het drie keer per dag gebeurt, maar het komt regelmatig voor."

Het contact met de toeristen verrijkt het werk op de meldkamer, zegt Berg. Maar het is ook complexer, vooral vanwege de taalbarrière. "Alleen al de vraag waar iemand is. Dan hoor je: ik zie een kerktoren. Ja, daar hebben we er een paar van in Amsterdam."

Met Aziaten wil de communicatie ook nog wel eens moeizaam gaan. "Met één muisklik gaat ons uitvraagsysteem van Nederlands naar Duits of Engels." Reuze handig. Het programma is in vele talen verkrijgbaar, maar daar heb je niks aan als de centralist het antwoord op de vraag niet kan verstaan.

Google Translate
Bij de spoedeisende hulp van het OLVG in Oost hebben ze Google Translate ontdekt - een online vertaalprogramma. "Vaak schakelen we andere collega's in om te tolken, maar dat lukt niet altijd. Vroeger moesten we communiceren met handen en voeten," zegt verpleegkundige Mireille Bakker van de spoedafdeling, waar in juli en augustus maar liefst vijftien procent van de patiënten een buitenlandse toerist is. "Soms praat ik hier zo veel Engels dat ik tegen Nederlanders ook in het Engels begin."

Bakker ziet dezelfde ongelukken als de ambulancedienst: valpartijen en cannabis. "Mensen die angstig zijn na een paar jointjes. Het is hier wel eens onderzocht: negentig procent van die patiënten is toerist. Overigens is dat probleem makkelijk op te lossen. Je kan mensen geruststellen en vaak is dat al voldoende."

Volgens Bakker zijn toeristen erg te spreken over de wijze waarop ze in de SEH worden opgevangen en behandeld. Dat zijn de meesten van de zorg in hun thuisland niet gewend. "Soms stranden mensen hier, zonder overnachting. Dan proberen we midden in de nacht nog een hotel voor ze te boeken en draaien we ook een plattegrond uit. We zijn soms net een VVV."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden