Plus

'Toeristen zijn niet de echte overlastgevers en wildplassers'

Amsterdam moet in de binnenstad zones aanwijzen waar horeca de ruimte krijgt, vindt voorman Pim Evers. 'En pak overlastveroorzakers van buiten aan door een opslag op trein- en busvervoer.'

Pim Evers, horeca-ondernemer en voorman van branchevereniging Horeca Nederland Amsterdam Beeld Marc Driessen

"Wijs op plekken met een grote caféconcentratie horecazones aan, zoals het Rembrandtplein en Leidseplein. Sta in die zones een ruim horecabeleid toe met geaccepteerde overlast, langere openingstijden en natuurlijk de wettelijke ­regels als ondergrens," zegt Pim Evers, horecaondernemer en bestuurslid bij Koninklijke Horeca Nederland Amsterdam.

"Dan weet iedereen, ook omwonenden, waar hij aan toe is. En dan kun je buiten die horecazones ook met recht wat meer beperkingen opleggen in gebieden die daarom vragen."

Spreiding
Dinsdagavond debatteert de horecabranche in de Beurs van Berlage met de Amsterdamse lijsttrekkers van de vijf grote partijen.

Volgens Evers worden cafés, restaurants en hotels te veel gezien als veroorzaker van een drukteprobleem, en niet als partij die juist kan helpen bij het oplossen van de uitwassen van drukte.

Spreiding is nu het toverwoord in de politiek. Maar in het uitgaansleven brengt spreiding volgens Evers meer problemen met zich mee dan kunnen worden opgelost - terwijl De Hallen, of de A'DAM Toren aantonen dat concentratie werkt, ook tegen herrie en andere overlast.

Neem de openingstijden. "Nu heeft maar een handjevol clubs de mogelijkheid klokje rond open te zijn. Daardoor drommen nu op allerlei momenten in de avond en nacht mensen buiten samen omdat hun café of club dichtgaat. Het idee is dat je met zo'n beperking overlast voor de omgeving in toom houdt, maar als je binnen zo'n horecazone meer 24 uurshoreca toestaat, houd je overlast juist binnen. Dáár is een gecontroleerde omgeving, vaak met portiers en beveiliging, met strenge regels voor drugs en misdragingen en eerste hulp als het nodig is."

Nutellawinkels
In de discussie over drukte en overlast in Amsterdam wordt volgens KHN te veel op het bordje van hotels, restaurants en cafés geschoven. "Zoals de stroom ijssalons en Nutellawinkels in de binnenstad. Het is de overheid die heeft besloten dat voor zulke zaken geen exploitatie­vergunning meer nodig is, terwijl de echte horeca aan allerlei regels en vergunningen is gebonden."

Volgens Evers, uitbater van elf horecazaken in Amsterdam, waaronder Hannekes Boom, Bloemenbar, Disco Dolly, Cannibale Royale en De Vergulden Eenhoorn, is het een utopie dat de bezoekersstroom aan de stad is in te dammen met een hotelstop, spreiding van bezoekers, een hogere toeristenbelasting en het staken van stadsmarketing.

Het opdrijven van hotelkamerprijzen door met de hotelstop schaarste te creëren en met een hogere toeristenbelasting bezoekers te ontmoedigen, werkt volgens hem niet.

"Kamers in budgethotels kosten hier twee keer zoveel als in bijvoorbeeld Brussel. En toch zitten ze vol met juist de budgettoeristen die de stad wil weg hebben. Daaruit blijkt dat verhoging van de prijs geen invloed heeft op het soort toeristen dat je naar de stad haalt."

Hij waarschuwt ook voor de gevolgen van de aanpak. "In de budgetcategorie valt ook de creatieve doelgroep waarvan vrijwel alle partijen zeggen dat deze cruciaal is voor de stad. Theatermakers, technisch personeel voor evenementen, standbouwers voor beurzen in de RAI. Wil je die dan ook wegjagen?"

Opslag voor het ov
"De politiek moet eens aan toezichthouders en politie vragen wie de echte overlastgevers en wildplassers dan zijn. Niet de toeristen," aldus Evers.

"Het overgrote deel van de bezoekers aan de stad, zeker aan de cafés en restaurants, bestaat uit Nederlanders die hier met bus, trein of auto naartoe komen. Daarmee is ook het grootste deel van de drukte - en de overlast - van die groep afkomstig. Waarom pak je dat dan niet aan? Bedenk een toeslag 's avonds voor trein en bus om zo de Nederlandse bezoekers mee te laten betalen aan de overlast die ze veroorzaken."

Evers zou vooral meer, vaker en consequenter overleg willen met politiek en bestuur. "We hebben prima overleg tussen horeca, politie en gemeente over veiligheid. Waarom kan dat niet ook voor het oplossen van problemen in de stad?"

Lees ook: Is de overlast van Airbnb nu opgelost?

Werkgelegenheid

Horecavoorman Pim Evers begrijpt niet waarom werkgelegenheid - in de horeca gaat het vooral om lager opgeleide Amsterdammers - zo'n onder­geschikte rol speelt in het druktedebat.

"Hotels en restaurants hebben bij uitstek werk- en carrièremogelijkheden voor lager opgeleiden, tot statushouders en mensen met afstand tot de arbeidsmarkt aan toe. Een partij als de SP zou daar toch bij uitstek aandacht voor moeten hebben. Maar Horeca Nederland komt niet aan tafel als het om werkgelegenheid gaat, ook de vakbonden niet."

"Terwijl we toch heel veel mensen aan het werk houden. Niet alleen de 35.000 mensen die in de horeca werken, maar ook al die toeleveranciers - tot loodgieters en bouwvakkers aan toe - die ervan afhankelijk zijn. Horecaondernemers en horecapersoneel stemmen ook, en die zullen niet op partijen stemmen die hun bedrijven of hun banen in gevaar brengen."

"Daarbij gaat horeca gaat ook over sociale cohesie, met buurtcafés en
restaurants. We houden ook mensen van de straat. Het is echt niet alleen maar overlast en onrust."

Stadsmarketing

Korten op Amsterdam Marketing is volgens Evers 'het domste dat je kunt doen'.

"Gebruik die club nu juist om toeristen te wijzen op alle andere dingen die je in en om Amsterdam kunt doen. Als de stadspromotie wordt gestaakt, blijven toeristen echt niet weg, maar ze zullen dan wel naar al die geheide drukke toeristenplekken gaan als het Anne Frank Huis, Museumplein of Rembrandtplein. Gebruik stadspromotie dus als marketingmiddel om dat bezoek te spreiden."

"De werkelijke druktediscussie gaat om twintig straten en kruispunten in de stad. Het heeft geen zin om dan in de hele stad maatregelen te nemen. Dit vraagt om maatwerk. Promoot relatief rustige straten, beïnvloed looproutes, maak minder gangbare straten aantrekkelijker. En maak de binnenstad veel autoluwer."

De toeristenbelasting zou daar prima geschikt voor zijn. "Vrijwel alle politieke partijen pleiten voor een verhoging van de toeristenbelasting. Maar die 65 miljoen euro die die belasting nu al jaarlijks oplevert, gaat niet naar maatregelen om de gevolgen van drukte te beperken. En niet naar zaken die met de horeca te maken hebben."

Rotzooi

De gemeente zou meer moeten doen aan de vervuiling van delen van de binnenstad. Zo wordt al tijden geklaagd, zowel door horeca als omwonenden, over de rommel op en rond het Rembrandtplein.

"Vanuit de gemeente gebeurt niets, dus heeft een groep horecaondernemers 7500 euro bij elkaar gelegd voor een wagentje en wat extra voor een mannetje."

"Natuurlijk, de helft van het afval is afkomstig van de horeca. Maar nu betalen de ondernemers dubbel: voor de gemeenteschoonmaak die niet voldoet en voor een maatregel om dat op te lossen."

Zo willen horecaondernemers op de Wallen hun afval via het water afvoeren, om ook te voorkomen dat de grachten vast komen te staan met vuilniswagens, maar het wil maar niet lukken om hier concrete afspraken over te maken met de gemeente.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden