Toerist vindt Amsterdam een van de positiefste kenmerken van Nederland

Buitenlandse toeristen hebben een behoorlijk positief beeld van ons land. Ze zien Nederlanders overwegend als tolerant, open, vriendelijk en gastvrij. Dat blijkt uit het dinsdag bekendgemaakte vierjaarlijkse imago-onderzoek van het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC).

Nationale Tulpendag op de Dam op 19 januari 2013.Beeld ANP

Tulpen, molens en kaas zijn nog altijd de eerste associaties die 'Holland' bij hen oproept. Het landschap, Amsterdam en 'Nederland fietsland' noemen ze als meest positieve kenmerken van ons land. Drugs en prostitutie zijn daarentegen minpunten, de Nederlandse taal blijft bovendien lastig. Ook minder positief is het idee van toeristen over het culinaire aanbod en de prijs-kwaliteitverhouding in de horeca.

Arrogant
Relatief weinig buitenlanders noemden Nederlanders overigens arrogant (18 procent). Van de mensen die dat wel vonden waren de meesten Belg. Ondanks de overwegend positieve kijk van buitenlanders zag het NBTC dat in sommige landen Nederland minder aantrekkelijk wordt gevonden dan 4 jaar geleden.

Dat zou komen door toenemende concurrentie in de internationale slag om de gunst van de toerist. Het NBTC werkt daarom onder meer samen met Koninklijke Horeca Nederland aan een campagne die het culinaire imago van Nederland wat opkrikt.

Onderzoek
Het NBTC heeft het onderzoek uitgevoerd onder zo'n 11.000 mensen in Duitsland, Groot-Brittannië, België en de Verenigde Staten, Frankrijk, Italië, Spanje, Denemarken en Zweden. Japan en de opkomende markten Brazilië, China en Rusland zijn in 2012 voor het eerst toegevoegd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden