Toenemende drukte op Amsterdamse ambulance

Ambulancebroeders in Amsterdam hebben anderhalf keer zoveel werkdruk als collega's in het land. Ze moeten veel vaker uitrukken en ­komen nog steeds te vaak te laat bij de patiënt.

Duijf: 'Het kost tijd en moeite om een vrije ambulance te vinden. Daar gaat extra tijd aan verloren' Beeld Robin van Lonkhuijsen/ANP
Duijf: 'Het kost tijd en moeite om een vrije ambulance te vinden. Daar gaat extra tijd aan verloren'Beeld Robin van Lonkhuijsen/ANP

Dat staat in het jaarverslag 2015 van Ambulance Amsterdam. Nog altijd haalt Ambulance Amsterdam niet de wettelijke tijdeis: minimaal 95 procent van de spoedritten moet binnen vijftien minuten bij de patiënt is.

Dat is al jaren een probleem - ook landelijk. In 2015 is het percentage naar 92,9 procent gedaald - omgerekend circa 1400 ritten waarbij de ambulance te laat bij de patiënt was. "Doorgaans beperken de tijdsoverschrijdingen zich tot één minuut," nuanceert woordvoerder Peter Duijf van de ambulancedienst.

Meldtijd
In de 'meldtijd' gaat relatief de meeste tijd verloren. Dat is de tijd waarin, direct na een melding, een beschikbare wagen moet worden gevonden. De uitruktijd - de tijdspanne waarbinnen de bemanning in de ambulance springt - is gemiddeld. En de aanrijtijd - het daadwerkelijk naar de patiënt toe rijden - is zelfs korter dan het landelijk gemiddelde.

"Ik kan me voorstellen dat een buitenstaander denkt: waarom duurt de meldtijd zo lang? Kunnen ze niet wat sneller tikken? Maar het kost tijd en moeite om een vrije ambulance te vinden. Daar gaat extra tijd aan verloren," zegt Duijf. Dat is ingewikkelder in een stad waar de druk hoog ligt.

7.5%

Het ziekteverzuim steeg in 2015 van 6,5 naar 7,5 procent. Het ­landelijk gemiddelde lag in 2014 op 4,7 procent.

Directeur Jan Pierik zette eerder al uiteen waar de druk vandaan komt. Niet alleen groeit het aantal inwoners van de stad, ook komen er veel meer toeristen.

120.000 ritten
Meer mensen in een stad heeft volgens Pierik direct effect op het aantal ambulanceritten, dat sinds 2010 met twintig procent is gestegen naar circa 120.000 ritten in Amsterdam-Amstelland en Zaanstreek-Waterland. Ook wonen ouderen langer zelfstandig thuis, waardoor de ambulance vaker moet uitrukken voor valpartijen of andere ongelukken.

Pierik vatte het samen met de woorden: "Het kost moeite om het bij te benen." Ook omdat het moeilijk is om ­geschikt verpleegkundig personeel binnen te trekken.

Het aantal inzetten is in 2015 met 7,5 procent toegenomen ten opzichte van 2014, maar de uitbreiding van het aantal uren ambulancezorg maar met 1 procent. Het personeel krijgt dus direct te maken met meer werk. Per dienst van 8 uur wordt de bemanning gemiddeld 4,4 keer ingezet.

Landelijk is dit 2,96 keer. Amsterdamse ambulancebroeders moeten dus veel ­harder werken dan collega's buiten de Randstad. Dat lijkt zich ook te vertalen in de het ziekteverzuim dat in 2015 steeg van 6,5 naar 7,5 procent. Het landelijk gemiddelde lag in 2014 op 4,7 procent.

Vertrouwen
Ambulance Amsterdam klimt uit een diep dal. Eigenlijk is het geen moment rustig geweest sinds de ambulancediensten van Verenigd Ziekenvervoer Amsterdam (VZA) en GGD fuseerden in 2012. Kritische inspectierapporten, financiële tekorten, personeel dat het vertrouwen opzegde in de directie en dieptepunt: een aanwijzing van de Inspectie voor de Gezondheidszorg.

Voor 1 april van dit jaar moest Ambulance Amsterdam de zaken op orde hebben. Inmiddels zijn dusdanige stappen gezet op het gebied van hygiëne en scholing, dat de inspectie weer vertrouwen heeft in Ambulance Amsterdam.

null Beeld Laura Van Der Bijl
Beeld Laura Van Der Bijl
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden