Toegangsprijzen poppodia sinds 2004 fors gestegen

Na een gestage groei van het aantal concerten en clubavonden in Nederlandse poppodia tot 2009, is er de laatste jaren sprake van een daling. Ook de gemiddelde omzet daalde in 2011, voor het eerst in tien jaar tijd. 'Wel zijn sinds 2004 de ticketprijzen met gemiddeld 71 procent gestegen", aldus René Goudriaan van onderzoeks- en adviesbureau APE.

De Nederlandse band Navarone op Noorderslag. Beeld anp
De Nederlandse band Navarone op Noorderslag.Beeld anp

De Vereniging Nederlandse Poppodia en -Festivals (VNPF), belangenbehartiger van 56 poppodia en 27 popfestivals, presenteerde gisteren tijdens de Eurosonic-conferentie in Groningen de cijfers van 2011, bij monde van beleidsmedewerker Arne Dee. 'Het zijn gemiddelden en totalen', waarschuwt hij; de cijfers kunnen per poppodium flink verschillen.

Hoe dan ook ontstaat er een beeld van een sector die aan flinke veranderingen onderhevig is. De gemiddelde bezoekersaantallen per concert en het aantal uitverkochte concerten namen weliswaar toe, maar het aantal concerten nam af in 2011. Dit is mede te wijten aan de verschuiving van publieksactiviteiten naar besloten evenementen en verhuur van de zalen.

Sinds 2004 stegen de ticketprijzen dus met gemiddeld 71 procent. Vooral stijgende programmakosten, voornamelijk in de vorm van artiestengages, waren hier debet aan: 94.8 procent van de kassa-inkomsten gingen direct naar programmakosten. Concreet betekent dit dat poppodia het vooral moesten hebben van horeca-inkomsten, niet van de kaartverkoop.

Een belangrijkste trendbreuk die de VNPF signaleert is dat er voor het eerst in tien jaar sprake was van een omzetdaling: in 2011 werd gemiddeld 10.5 procent minder omzet gedraaid. Omdat er minder geprogrammeerd werd, daalden de programmakosten met gemiddeld 15 procent en de personeelskosten met 3.3 procent. De enige kosten die stegen waren de huisvestingskosten.

René Goudriaan van onderzoeks- en adviesbureau APE laat zien dat de prijzen nergens in de cultuursector zo snel stegen als bij de poppodia. Toch blijkt het bezoek aan poppodia relatief weinig gevoelig voor entreeprijzen, al ondervindt het wel de negatieve gevolgen van de inkomensontwikkeling, die heeft geleid tot koopkrachtdaling. Goudriaan concludeert dat de ruimte voor een forse verhoging van toegangsprijzen beperkt zal zijn, behalve misschien bij de topacts.


'Poppodia en promotors moeten beter samenwerken'

Op het terrein van de promotie van internationale artiesten valt er nog een hoop winst te halen voor Nederlandse poppodia en promotors. Meer samenwerking is geboden om beter op de veranderingen op de muziekmarkt te kunnen anticiperen.

'Bij platenmaatschappijen ligt de focus op de grotere artiesten', zegt Jon Heemsbergen, marketing- en PR-manager bij het Amsterdamse poppodium Melkweg, tijdens het panelgesprek 'Wie promoot de internationale artiest?' op de Eurosonic-conferentie in Groningen.
'Daardoor komt het bezorgen van naamsbekendheid van artiesten uit nichegenres direct op het bordje van het poppodium te liggen.'

Volgens Jasper van den Dobbelsteen, programmeur bij het Tilburgse poppodium 013, zorgt dat voor problemen bij de poppodia. 'Op het gebied van promotie verwachten artiesten en hun management meer van podia dan ze kunnen bieden.' Johan Gijsen, programmeur bij Tivoli en Le Guess Who?, denkt dat de podia, in samenwerking met externe promotors, daarom meer tijd moeten vrijmaken voor de actieve promotie van hun programmering, om zo tot een optimale kaartverkoop te komen.

'Meer samenwerken is niet alleen voor ons, maar ook voor de artiest het beste', zegt hij. 'Het ontbreekt nog aan externe promotiebedrijfjes die zich specialiseren in bepaalde genres. Daar is een enorme behoefte aan.'

Concertpromotors licht optimistisch over 2013

Organisatoren van concerten zijn optimistisch over het komende jaar. Dat zegt Gary Smith van Pollstar, dat elk jaar cijfers over tournees publiceert. Smith: 'Na drie jaren van economische teruggang, is de winstgevendheid van tournees licht toegenomen.'

Madonna had over 2012 de meest winstgevende toernee, gevolgd door Bruce Springsteen en Roger Waters.

Eric van Eerdenburg, festivaldirecteur van Lowlands, omschrijft de top 20 als dinosaurussen. 'Nieuwe dinosaurussen zijn schaars, maar uiteindelijk wordt dat allemaal bepaald door de smaak van het publiek', concludeert hij. 'Misschien dat Muse binnenkort de top binnensluipt, of Armin van Buuren.'

Ook ziet Van Eerdenburg veel acts die veelbelovend leken, maar de verwachtingen niet waar konden maken. 'Zoals de Kaiser Chiefs bijvoorbeeld. Je hebt in dit huidige muzikale landschap constant een hit nodig, anders val je terug naar het nulpunt en verkoopt een band steeds minder tickets.' (FaceCulture)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden