Plus

Todos Lo Saben voelt overgeconstrueerd

In Todos Lo Saben brokkelen façades af en komen oud zeer en pijnlijke relatiegeheimen naar boven. Maar het voelt overgeconstrueerd: 'het aantal melodramatische wendingen kan ook te veel zijn.'

Beeld .

De films van Asghar Farhadi draaien altijd om relatie- en familiegeheimen. Dat leverde met About Elly (2009) en A Separation (2011) aangrijpende drama's op. Met het in Frankrijk gemaakte echtscheidingsverhaal Le passé (2013) bewees Farhadi dat hij ook buiten Iran een sterk drama kan maken.

Zijn volgende film zou het met Penélope Cruz en Javier Bardem in Spanje opgenomen Todos lo saben worden, maar na twee jaar voorbereidingen maakte hij, mogelijk ­onder druk van de Iraanse autoriteiten, eerst in Iran The Salesman (2016).

Todos Lo Saben draait om de verdwijning van een personage. In dit geval op een bruiloft in een Spaans plaatsje. De bruid is de zus van de in Argentinië wonende Laura (Penélope Cruz), die met haar twee kinderen, onder wie puberdochter Irene (Carla Campra), is overgekomen. De bruiloft eindigt 's avonds in een drama als Irene spoorloos is verdwenen.

Al snel blijkt dat ze is ontvoerd en er veel geld nodig is voor haar vrijlating. Dat laatste lijkt geen probleem, omdat Laura's man (Ricardo Darin), die snel naar Spanje komt, de reputatie heeft dat hij rijk is. Maar zoals ­altijd in Farhadi's films is niets wat het lijkt. Langzaam brokkelen façades af en komen oud zeer en pijnlijke relatiegeheimen naar boven.

Dat voelt vertrouwd in een film van Farhadi, maar Todos Lo Saben overtuigt niet. Dat ligt niet aan de acteurs, maar aan het scenario, een moeizame combinatie van thriller en familiedrama. Ook doen de melodramatische wendingen de film geen goed. Anders dan Farhadi's vorige films is Todos Lo Saben geen doorleefd, aangrijpend realistisch drama, maar een van de werkelijke wereld losgezongen, overgeconstrueerde film.

Todos Lo Saben

Regie Asghar Farhadi
Met Penélope Cruz, Javier Bardem
Te zien in Cinecenter, City, Filmhallen, The Movies, Rialto

Wekelijks een overzicht van de nieuwste hotspots, uitgaanstips, films en restaurants in je mailbox? Schrijf je dan nu in voor de Stadsgids-nieuwsbrief van Het Parool.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden