Toch onderzoek naar haalbaarheid kabelbaan over IJ

De 20.000 euro die nodig is om de haalbaarheid van een kabelbaan over het IJ te onderzoeken, is binnen. Twee Amsterdammers zamelden het geld in nadat het college de kabelbaan-optie naast zich neerlegde.

Een artist impression van een kabelbaan over het IJ Beeld Floris Visualisaties

De kabelbaan werd in het eerder verschenen advies 'Sprong over het IJ' nog als een 'kansrijke optie' omschreven. Maar dat mocht niet baten: de gemeenteraad zet sinds eind vorig jaar vol in op twee bruggen over het IJ.

Voor Amsterdammers Bas Dekker en Wim Wessels geen reden om de markante manier van oversteken volledig af te schrijven. Volgens hen is de brug-optie niet onlogisch, maar "het duurt nog wel even voordat die bruggen er liggen".

Inzamelingsactie
Vandaar dat ze op eigen houtje besloten de kabelbaan terug op tafel te brengen. Met het haalbaarheidsonderzoek is 20.000 euro gemoeid en zodoende de inzamelingsactie. Die is nu geslaagd, mede dankzij een bijdrage van de stadsdelen Noord, West en Oost.

Dat de bestuurscommissies zich achter hem scharen, stemt Wim Wessels positief. "We hebben een gewillig oor gevonden, ondanks dat de centrale stad het plan van tafel veegde. De drie stadsdelen zeggen nu: 'Waarom ook niet?' En dat is ook precies ons uitgangspunt."

Het onderzoek wordt uitgevoerd door het ingenieursbureau Arcadis waarbij de focus op twee trajecten ligt: van de NDSM-werf richting de Houthavens en via het KNSM-eiland richting de Johan van Hasseltweg. "We zien de kabelbaan niet als alternatief voor de bruggen en tunnels, maar als een aanvulling in een mix van oplossingen."

'Enige verbazing'
Woensdagmiddag wordt in de gemeenteraadscommissie het rapport 'Sprong over het IJ' besproken. Wessels zal gebruik maken van het inspreekrecht om het 'heugelijke nieuws' aan de raad mee te delen. "Ik denk dat de medewerking van de stadsdelen bij de gemeenteraadsleden de nodige verbazing zal wekken."

Aanleiding voor de verschillende onderzoeken is het sterk toegenomen gebruik van de veren en de vliegensvlugge ontwikkeling van Noord. Volgens Wessels biedt een stedelijke kabelbaan op de flanken hier een oplossing voor. "Ze hebben een hoge capaciteit, zijn honderd procent elektrisch, relatief goedkoop en snel aan te leggen, en kunnen - mits goed geïntegreerd en vormgegeven - een toevoeging zijn aan het stadsbeeld."

De initiatiefnemers hopen in oktober de resultaten van het onderzoek 'Ei aan het IJ' te presenteren.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool.nl.