Tobben met de nieuwe ov-kaart

Uit onderzoek blijkt dat slechts 39 procent van de Amsterdamse gebruikers de kaart als een verbetering ziet. Foto ANP Beeld
Uit onderzoek blijkt dat slechts 39 procent van de Amsterdamse gebruikers de kaart als een verbetering ziet. Foto ANP

AMSTERDAM - De invoering van de ov-chipkaart is nog steeds bron van problemen. Reizigers beklagen zich over de kwaliteit en de prijs van losse kaartjes, de enige kaartjes die in bus en tram zelf verkrijgbaar zijn.

Bij reizigersvereniging Rover regent het klachten sinds enkele maanden geleden de ov-kaart van kracht werd. Uit onderzoek blijkt dat slechts 39 procent van de Amsterdamse gebruikers de kaart als een verbetering ziet.

De ov-chipkaart zal 27 augustus definitief de strippenkaart vervangen. Om reizigers al eerder aan te sporen over te stappen op de ov-chipkaart, worden bijna alle automatische metropoortjes begin augustus in werking gesteld.

Reizigers met een strippenkaart kunnen de metro dan alleen nog bereiken via de brede poortjes voor invaliden.

Vervoerbedrijf GVB zegt ondanks de klachten 'op schema' te lopen. In de week voor de invoering zullen zeshonderd GVB-medewerkers reizigers helpen met de aanschaf, het opladen van de chipkaart en het in- en uitchecken.

Reizigers die maar weinig reizen met het openbaar vervoer zijn in de toekomst aangewezen op de wegwerp ov-chipkaart. Die kaartjes blijken vaak niet te werken of gaan na de aanschaf kapot. De prijs van het kaartje leidt tot veel onvrede.

Het GVB heeft de prijs van een enkeltje verhoogd van 1,60 euro naar 2,60 euro.

Reizigers met een wegwerpkaartje kunnen niet meer overstappen op vervoersmaatschappijen anders dan het GVB. Het vervoerbedrijf denkt dat maar weinig reizigers binnen Amsterdam dat doen. Rover betwijfelt dat, maar vooralsnog zal het GVB de kaart niet aanpassen. ''Uit de praktijk zou moeten blijken dat heel veel mensen willen overstappen.'' Een ander veel gehoord probleem bij de reizigersvereniging is het gebruik van de persoonlijke ov-chipkaart. Reizigers zouden via internet hun eigen reisgegevens moeten kunnen inzien, maar dat werkt niet. Daardoor kunnen ze de financiën niet controleren.

De kaart überhaupt activeren kost al veel tijd.

Het GVB spreekt van 'kinderziektes'. Wat betreft de wegwerpkaarten zou het om een eerlijke prijsstijging gaan. ''Reizigers kunnen nu voor een vast tarief door heel de stad reizen, met de oude 1 en 2 zonestrippenkaarten was dat niet mogelijk.'' Nadat de metro volledig is overgegaan op de ov-chipkaart is het wachten op de rest van het openbaar vervoer. Naar verwachting zal dat in de winter zijn. (JEFF PINKSTER)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden