Plus

Tino Martin: de volkszanger die de Ziggo Dome uitverkoopt

Een volkszanger die de Ziggo Dome uitverkoopt. Wie is Tino Martin en waarom is hij zo populair?

Tino Martin op de rode loper voorafgaand aan de uitreiking van de Edison Pop-prijzen vorig jaar.Beeld anp

In de pantry van het penthouse op tafel: champagne van een uitstekend merk en vijf familiezakken chips met twee flesjes whisky-cocktailsaus van het huismerk. Volkszanger Tino Martin is neergestreken in het Jaz Hotel naast de Ziggo Dome waar hij later op de zaterdag zal optreden voor een uitverkocht huis.

Martin oogt ontspannen en dat klopt, zegt hij. "Ik heb geen last van de zenuwen. Ik heb vorig jaar in de Heineken Music Hall gemerkt hoe goed de adrenaline voor mij is. Ik ga er beter van zingen. De uithalen worden langer en de noten die ik normaal alleen met moeite haal, rollen er dan heel soepel uit. Ik ga een beetje zweven van al die mensen."

Gietijzeren wetten
Wat ook helpt: Martin heeft lang toe gewerkt naar een optreden voor een groot publiek. Met soms wel vierhonderd optredens per jaar, in kroegen, op feesten en op festivals, effende hij de afgelopen jaren het pad naar de Heineken Music Hall. Toen die zich vulde met fans uit het hele land, was de Ziggo Dome een logische volgende stap.

Dat hij een breed publiek aanspreekt, heeft ook te maken met zijn brede repertoire. De basis is het levenslied met een galm en een snik in de stijl van André Hazes en Koos Alberts. Een genre met gietijzeren wetten, zoals de teksten die veelal handelen over de liefde die het ene moment betovert en daarna onvermijdelijk weer een mokerslag uitdeelt.

Maar Martin maakt ook uitstapjes naar de popmuziek, zoals zijn hit Later als ik groot ben. Voor zijn eerste album Jij liet me vallen kreeg de zanger vorig jaar een Edison in de categorie volksmuziek. Dat hij nu op eigen kracht de Ziggo met 17.000 bezoekers kan vullen, betekent dat Martin zich nu commercieel kan meten met de grote namen in het genre.

Wat niet wil zeggen dat zijn leven als artiest drastisch verandert. Hij staat zich nog regelmatig om te kleden in een keuken of drankhok van een café of partycentrum. "Dat zijn ook wel hele leuke plekken om te komen hoor," zegt hij. "Ik ben blij dat we stappen zetten, maar ik zou de kroegen missen als ik daar niet meer zou komen."

Kroegzanger
Grote dank is de zanger volgens eigen zeggen verschuldigd aan Studio One, het productiehuis van Johnny Sap en Lucien Beld uit Twente. Sap, voormalig handelaar in tweedehands auto's, lanceerde ooit de piepjonge Thomas Berge door 800.000 klanten uit het bestand van Neckermann ongevraagd een cd van zijn protégé op te sturen.

Ook Martin is gevormd door het duo dat ook alle nummers voor hem schrijft of laat schrijven. "Zij hebben mij discipline bijgebracht. Mijn stem is er altijd geweest, maar artiest ben ik geworden. Ik was vroeger best wild. Ik kwam wel eens te laat voor een optreden, of helemaal niet, of ik gooide er met mijn pet naar. Dat hebben zij mij wel afgeleerd."

Het verantwoordelijkheidsgevoel groeide, vertelt Martin, toen hij merkte dat daarmee de prestaties kwamen. "Het kwartje viel toen ik in de gaten kreeg dat ik deel uitmaakte van een organisatie die steeds beter werd in wat zij deed. We doen het tegenwoordig helemaal samen, maar zonder Johnny en Lucien had ik hier nu niet gezeten."

Een kroegzanger blijft Martin, ook in de volle Ziggo Dome waar tijdens het concert de sfeer hangt van een dorpskroeg in de provincie. Vrijwel alle nummers worden meegezongen, een hand in de lucht, grote beker bier in de andere. De band is van grote kwaliteit, maar het draait toch vooral om gezelligheid.

Dat zal niet veranderen, voorspelt Martin. "We zijn nu in gesprek met het Olympisch Stadion. Dat wordt de volgende stap en daar kijk ik nu al naar uit. Maar komende dinsdag sta ik gewoon weer ergens in het land te zingen voor een publiek dat ongetwijfeld veel en veel kleiner zal zijn dan dat van vanavond. Ik doe het allebei graag."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden