Tim Hofman en Arjen Lubach winnen Beste Social Awards

Tim Hofman en Arjen Lubach scoren niet alleen goed op tv, ook op social media weten ze een groot publiek te bereiken. Beide heren vielen gisteren ruim in de prijzen bij de vierde editie van De Beste Social Awards.

Hofman won de prijzen voor beste Snapchatter en beste BN'er op sociale media. Beeld De Beste Social Awards

De Beste Social Awards is een sympathiek evenement dat, op initiatief van Diederik Broekhuizen, in vier jaar flink is gegroeid. Broekhuizen roept al jaren dat de socialmediabranche net als de tv-wereld een eigen award verdient: social media is al lang geen klusje meer dat je aan de stagiair over laat en de creativiteit die er tentoon wordt gespreid mag beloond worden.

Die roep wordt beantwoord: de respons op de publieksprijzen is aanzienlijk. In de overdaad aan categorieën - variërend van Beste emoji tot Beste inhaker tot Beste Youtuber, en dan was er ook nog een businesseditie - werden liefst 166.552 stemmen uitgebracht. En een dichtgesponsorde avond die in niks onder doet voor menig tv-prijzenuitreiking, al mag de organisatie wel wat snijden in het aantal (28!) categorieën.

Een absolute nachtmerrie voor de presentatrices van de awardshow trouwens, zo'n live Twitterend, Facebookend, Instagrammend en Snapchattend publiek, dat ook met de mond nog goed raad blijkt te weten.

Toch worden er winnaars bekend: tv-mannen Tim Hofman en Arjen Lubach zijn de grote inspirators. Tv is, ondanks alle mogelijkheden op social media, toch nog de manier om een grote schare fans te creëren.

Lubach, niet aanwezig, wint met Zondag met Lubach de awards voor Beste Video (America First, The Netherlands second, die de hele wereld over ging) en Beste Inhaker (Kamergotchi).

Hofman krijgt de meeste stemmen in de categorie Beste BN'er ("een kloteterm"), Beste Snapchatter ("ik ben helemaal niet de beste, maar ik kom op tv") en, naar eigen zeggen de belangrijkste, met Youtubeserie #BOOS krijgt hij de award voor Beste Youtuber.

Middelvinger naar de NPO
Dat hij vervolgens zegt dat de prijs een middelvinger is naar de NPO - die tot op heden weinig enthousiasme kan opbrengen voor Youtubeseries - is koren op de molen van een zaal vol mensen die in ieder geval zegt geen tv meer in huis te hebben. De oogst tijdens de overige dankwoorden is overigens, zeker voor mensen die zo spitsvondig zijn op social media, wat karig.

Een greep uit de andere winnaars: Annegien Schilling wordt uitgeroepen tot Beste Instagrammer, streamingdienst Netflix is het beste merk van Nederland op social media en de NOS wordt gelauwerd voor hoe het zich op Facebook profileert als nieuwspagina.

Jesse Klaver kreeg in een eerder stadium al de prijs voor beste politicus op social media uitgereikt.

En nu allemaal duimpjes omhoog, en blijf delen.

Lees ook: Zo maak je je volgers blij

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden