Tikkie Pay blijft voorlopig offline

De nieuwe overboekingsdienst Tikkie Pay blijft voorlopig offline. De dienst was was uit de lucht gehaald na een bericht van RTL Nieuws dat gebruikers het bankrekeningnummer van anderen konden achterhalen op basis van hun telefoonnummer.

Beeld anp

Oplichters kunnen zulke informatie gebruiken om mensen te bedriegen. "We gaan serieus naar opmerkingen van gebruikers kijken en Tikkie Pay waar nodig aanpassen,'' aldus ABN AMRO.

De bank kan nog niet zeggen of, hoe en wanneer Tikkie Pay terugkomt. "De komende dagen of weken willen we serieus kijken wat de bezwaren zijn en hoe we die het hoofd kunnen bieden,'' zegt een woordvoerder.

Niet wachten
Met Tikkie Pay kunnen gebruikers geld naar anderen overmaken op basis van een mobiel telefoonnummer. "Het was ontwikkeld op vragen van gebruikers die zeiden: ik wil geld overboeken, maar ik wil niet hoeven te wachten tot ik een betaalverzoek krijg, ik wil het zelf doen,'' aldus ABN AMRO.

In oktober werd Tikkie Pay op kleine schaal gelanceerd en getest. Beetje bij beetje werd de groep proefpersonen uitgebreid. Op dinsdag hadden ongeveer 100.000 van de 4 miljoen Tikkie-gebruikers toegang tot Tikkie Pay.

1000 transacties
Volgens ABN AMRO zijn er tot nu toe "een kleine duizend transacties'' geweest. De bank heeft geen signalen dat de informatie van Tikkie Pay is misbruikt door oplichters.

De bank heeft het incident gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens, de privacywaakhond van de overheid.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden