PlusHeet hangijzer

Tijdens de vorige verkiezingen was de drukte nog geen thema

Waar maken Amsterdammers zich druk over? En hoe beïnvloedt dat hun stemgedrag? Vandaag de beurt aan het toerisme.

In 2014 was drukte nog geen thema.Beeld Jean-Pierre Jans

Drukte is een dingetje en dat was het niet. Het was vóór 2014, tijdens de meest recente gemeenteraadsverkiezingen, vast ook al druk in de stad en de bekende overloopgebieden. Maar drukte en toerisme waren geen onderwerpen waar politiek iets van werd gevonden. Hooguit dat drukte goed was, omdat het banen opleverde en economische groei tot gevolg had.

Daarin is nogal verandering gekomen. Honderden stukken in deze krant alleen al. Gevolgd door beleid om grip te krijgen op de drukte, of in ieder geval pogingen daartoe. De drukte, veroorzaakt door toeristen, binnenlandse bezoekers en niet te vergeten het groeiende aantal Amsterdammers zelf, liep uit de klauwen en zal dat gezien de prognoses de komende jaren blijven doen.

Objectieve beoordeling
Met drukte kun je je nu als politieke partij onderscheiden. Inmiddels vindt zo ongeveer iedereen wel iets van groepsrondleidingen en bierfietsen, over kwaliteitstoeristen en vakantieverhuur. Maar bij welke partij moet de balanszoekende Amsterdammer dan wezen?

Stephen Hodes, onvermoeibaar voorman van denktank Amsterdam in Progress, pluisde de verkiezingsprogramma's uit en ontwikkelde met collega's een beoordelingssysteem.

Het goede nieuws, zegt Hodes: "Er valt iets te kiezen. De toenemende drukte staat gelukkig op de agenda van het grootste deel van de grotere partijen. Door aspecten als bijvoorbeeld langetermijnvisie, spreidingsbeleid en de beheersing van vakantieverhuur punten te geven, zijn we gekomen tot een objectieve beoordeling. Onze eigen mening hebben we erbuiten gehouden, het werk is gedaan door mensen van alle politieke gezindten."

Zoden aan de dijk
Winnaar, volgens deze methodiek: GroenLinks met 85 punten. Gevolgd door SP (80 punten), VVD, D66 en PvdA (allen 70). GroenLinks heeft niet alleen veel aandacht voor drukte als onderwerp, maar weet ook met een aantal concrete nieuwe maatregelen te komen, aldus Hodes.

"En GroenLinks is ook de enige partij die verder kijkt dan de komende raadsperiode van vier jaar. Belangrijk, want over zeven tot tien jaar wordt het in Amsterdam écht nijpend. Tegelijk: ook GroenLinks komt niet met concrete maatregelen op dit punt."

Er zijn duidelijke accentverschillen, benadrukt Hodes. "Kijk je bijvoorbeeld naar wat politieke partijen over handhaving zeggen, dan zie je dat het CDA de enige partij is die daartoe met concrete maatregelen komt. De anderen houden het bij het agenderen van het onderwerp."

Reuzensprongen
Ook wordt duidelijk dat de druktediscussie vooral leeft onder gevestigde partijen. Van de veertien beoordeelde verkiezingsprogramma's scoorde dat van Forum voor Democratie het laagst, nog slechter dan de programma's van 50Plus, BIJ1, de Piratenpartij, de Partij voor de Ouderen, ChristenUnie en Denk.

Verder opvallend: nagenoeg alle partijen willen véél werk maken van het beteugelen van de vakantieverhuur. En: D66 en VVD praten wel over een divers winkelaanbod, maar komen volgens Hodes niet met concrete maatregelen.

Het streven van Hodes, en anderhalf jaar geleden zo ongeveer de reden om Amsterdam in Progress op te richten, is om toerisme tot een echt verkiezingsthema te maken. Gaat het zoden aan de dijk zetten? "Ik denk het wel. Om mij heen hoor ik mensen die het toerismebeleid zo belangrijk vinden dat ze overstappen. Niet met kleine stapjes, maar met reuzensprongen: mensen gaan van links naar rechts of andersom omdat ze vinden dat de stad een betere balans verdient."

Volg de verkiezingen

Op 21 maart goed voorbereid naar de stembus? Like onze Facebookpagina Amsterdam Kiest om niets meer te missen.

Stemadvies nodig? Vul de Kieswijzer van Het Parool in.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden