Plus Filmrecensie

Tijdens Burning wacht de kijker op de mokerslag

De Zuid-Koreaanse regisseur Lee Chang-dong zet met Burning een spannend drama neer over diepe eenzaamheid en het verlangen naar verlossing.

Jong-Soo laat niks merken van zijn gevoelens Beeld Burning

Het klinkt als een boeddhistische wijsheid: "Probeer niet om je voor te stellen dat er een mandarijn is, maar vergeet gewoon dat er geen mandarijn is." ­Anders gezegd: als je vergeet dat iets bestaat, kun je er ook niet naar verlangen en mis je het niet.

De wijsheid komt uit de mond van Haemi (innemende Yun Jong-seo), een vrolijk-excentrieke twintiger, die met een onnozel baantje mensen op straat in Seoel een winkel moet binnenlokken.

Als ze er haar oude klasgenoot en binnenvetter Jong-soo (Yoo Ah-on) tegenkomt en de twee wat gaan drinken, wat eindigt in een vrijpartij, vertelt ze haar mandarijnenwijsheid.

Die komt voor Jong-soo te laat, want hij valt als een blok voor haar. Wat bij de vlinderachtige Haemi niets serieus voorstelt, voelt voor de dolende Jong-soo, die de vage ambitie heeft om schrijver te worden, als een reddingsboei.

De klap komt dan ook hard aan als Haemi zegt dat ze een tijdje in Afrika gaat rondreizen.

Als zij eerder dan gedacht terugkeert, wacht een nog hardere klap als ze niet alleen op het vliegveld staat, maar met een in Kenia opgedane nieuwe liefde, de Zuid-Koreaanse rijke yup Ben (Steven Yeun).

Jong-soo laat niets merken van zijn gevoelens, maar de kijker voelt een broeiende vulkaan.

Burning is in de eerste plaats een psychodrama over een jongen die zich in een meeslepende liefde waant en wegzakt in troebele duisternis als de waarheid doordringt. Maar de film is meer.

Het op Haruki Murakami's korte verhaal Schuurtjes in brand steken geïnspireerde drama gaat ook over klassenverschillen in de Koreaanse samenleving. Jong-soo is de zoon van een gescheiden arme keuterboer, die voor de rechter staat, omdat hij een ambtenaar heeft ­geslagen.

Tegenover Jong-soo staat rijkeluiszoon Ben, die in een Porsche rijdt, een schitterend appartement bewoont en uit verveling bizarre daden pleegt. Haemi is voor hem, anders dan voor Jong-soo, niets meer dan een avontuurtje. De kijker voelt dat het niet goed kan aflopen.

Burning gaat, zoals alle films van Chang-dong (Oasis, Secret Sunshine, Poetry), over diepe eenzaamheid en het verlangen naar - groot woord, maar het drama maakt het waar - verlossing. Haemi hoopte die te vinden in Afrika, de zich vervelende Ben in abject gedrag en Jong-soo in verliefdheid op Haemi.

Het gruwelijke einde van het tergend spannende drama komt aan als een mokerslag.

Burning Beeld -

Burning

Regie Lee Chang-dong
Met Yoo Ah-in, Yun Jong-seo
Te zien in Eye, Filmhallen, Rialto

Wekelijks een overzicht van de nieuwste hotspots, uitgaanstips, films en restaurants in je mailbox? Schrijf je dan nu in voor de Stadsgids-nieuwsbrief van Het Parool.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden