Schuim

Tijdelijke champagneclub is vooral géén pop-upbar

Tijdelijke schuimverslaggever Gijs van der Sanden doet elke dag verslag van feesten, presentaties en andere belangrijke bijeenkomsten in Amsterdam. Vandaag: de opening van The Champagne Club.

Jean-Paul Schaddé van Dooren (cityguys.nl, links), Telegraafjournalist Sophie Kluivers en dj Valerio Zeno. Kluivers: 'Het is toch eigenlijk gewoon zure wijn met suiker?' Beeld Schuim

Ook Schuimverslaggevers moeten weleens op vakantie. Dus terwijl uw vertrouwde bon vivant Hans van der Beek gisteren onderweg was naar zonnige oorden, toog ik - zijn vervanger de komende weken - naar The Breakfast Club aan de Wibautstraat voor een feestelijke opening. Iemand moet het doen.

Voor even transformeert de ontbijtplek de komende tijd in de avonduren in The Champagne Club en dat moet gevierd met, uiteraard, heel veel bubbels.

Leuk, zo'n pop-upbar, zeg ik bij binnenkomst tegen Lonneke de Jong, brandmanager bij Moët Hennesy en een van de initiatiefnemers.

Ho, wacht even. "Zo noemen we The Champagne Club niet hoor." Volgens haar is de term 'pop-up' alweer hopeloos ouderwets: ­elke winkel of horecagelegenheid die een beetje met zijn tijd meegaat is tegenwoordig een pop-upconcept.

Erg pop-up doet het hier inderdaad niet aan. Nergens een cactus onder een glazen stolp, opgezette fret of vergeelde wereldkaart te bekennen.

Het enige wat een beetje in de lijn past van het typische pop-updecorum is de quote die boven de bar prijkt: "Move over coffee, this is a job for champagne."

Juriaan Tholenaar, sales director bij Moët Hennessy, heeft er nog een. "Champagne! In victory one deserves it, in defeat one needs it." Niemand minder dan Napoleon Bonaparte zei dat. Champagne is dus bij elke gelegenheid een geschikte drank - Tholenaar wil het maar gezegd hebben.

Terug naar Lonneke. Eindeloos hebben zij en haar collega's nagedacht over een goede benaming voor het concept, dat dus geen pop-upbar is. Plop-up passeerde de revue, maar dat stemde niet tot tevredenheid.

Champagneria dan? Tikkie saai. Totdat de term zomaar ineens tot haar kwam. "Een take-over! Dat is het!"

Schuimverslaggever Gijs van der Sanden Beeld Wolff

Dat is een minder holle term dan je misschien zou vermoeden, want The Breakfast Club wordt de komende avonden steeds in krap een uur tijd omgebouwd tot The Champagne Club.

Extreme home make­over is er niets bij. De ijskast waar normaal zoetigheid in staat, wordt gevuld met flesjes Moët, de panelen aan de muur met daarop het ontbijtmenu worden vervangen voor een champagnemenu en het personeel kreeg zelfs een speciale training.

"En dat alles hebben we in slechts vijf weken tijd bedacht," aldus Lonneke, die zelf bijna niet lijkt te geloven dat alles vanavond op rolletjes loopt.

Als je erbij wilt zijn, moet je snel zijn, want The Champagne Club is er maar tijdelijk. En nu niet zeggen dat het een pop-upbar is.

Tips? Mail naar schuim@parool.nl

Wat opening The Champagne Club
Waar The Breakfast Club, Wibautstraat
Wie Liesbeth Rasker, Yuki Kempees, Valerio Zeno, Carolien Spoor
Wanneer woensdag 7 december, van 17.00 tot 19.30 uur

Drank en spijs *****
Sfeer *****
Gijs moest even uitvogelen hoe de Schuimcamera ook al weer werkte

Horecamannen Michel Pais (links) en Daan Bonsen Beeld Schuim
Lucie Hoopman (UPR, links), Tim van Dijk, eigenaar The Breakfast Club, en Lonneke de Jong van Moët Hennesy. 'Zullen we achter de bar gaan staan voor de foto?' Beeld Schuim
Juriaan Tholenaar, sales director bij Moët Hennessy, te herkennen aan de fles, en Olaf Terhaar, bedrijfsleider bij The Breakfast Club Beeld Schuim
Ellecolumnist Liesbeth Rasker (links) met Sacha Rinnooy Kan (UPR). Rasker is ambassadeur van The Champagne Club. Wat dat betekent? 'Veel champagne drinken' Beeld Schuim
Blogger Jelmer de Boer (l), dj Ron Simpson en blogger Jenny Alvares. Of Alvares graag champagne drinkt? 'Ja natuurlijk, wat denk je zelf?' Beeld Schuim
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden