Tientallen miljoenen minder subsidie voor het GVB

Winkels in verschillende metrostations, een groter aanbod van kaartjes, minder haltes en de Noord/Zuidlijn in 2017 moeten het GVB de komende jaren redden van de rode cijfers.

Merel Straathof
De nieuwe Ajaxtram, gisteren op de Vrijheidslaan tijdens een ritje met burgemeester Eberhard van der Laan als bestuurder. Beeld Klaas Fopma
De nieuwe Ajaxtram, gisteren op de Vrijheidslaan tijdens een ritje met burgemeester Eberhard van der Laan als bestuurder.Beeld Klaas Fopma

Nu het rijk de subsidie in hoog tempo vermindert, neemt het openbaarvervoerbedrijf maatregelen om het hoofd boven water te houden. Dit jaar bouwt het de eerste winkelruimtes en een GVB-servicepunt in metrostation Centraal Station, volgend jaar komen daar de drukbezochte stations van Waterlooplein, Weesperplein, Lelylaan en Zuid bij. De opbrengst zit in de ruimteverhuur aan winkelbedrijven als Albert Heijn en Hema. Bij succes hoopt het GVB ook de exploitatie van de nieuwe Noord/Zuidlijnstations naar zich toe te trekken.

Rode cijfers
De GVB-automaten bieden ondertussen steeds meer keuze: een dagkaart voor kinderen, de Amsterdam & Regiondagkaart voor toeristen en het GVB Only-abonnement. De vervoerder werkt nog aan kaartjes voor 'belangrijke doelgroepen' als forensen, zzp'ers of ex-studenten. Ook moet 'rijden op rekening' mogelijk worden, waarbij de reiziger of werkgever pas aan het einde van de maand de factuur ontvangt.

De plannen moeten binnen afzienbare tijd financiële vruchten afwerpen. 'De komende jaren zitten we echt in een krappe situatie', erkent plaatsvervangend directeur Tom Middelkoop. Het bedrijf moest het vorig jaar al met zestien miljoen euro minder subsidie stellen en sloot de boeken af met een krappe winst van drie ton - dertien miljoen minder dan in 2012. De komende tien jaar schroeft het rijk de subsidie verder terug: van honderd miljoen vorig jaar tot 36 miljoen in 2024. 'We willen niet in de rode cijfers komen, maar we zijn er op ingesteld dat we tot de opening van de Noord/Zuidlijn in 2017 rond de nullijn uitkomen.'

Strakker lijnennet
De opening van de Noord/Zuidlijn moet het GVB, een bv met de gemeente als aandeelhouder, financieel gaan verlossen door de verwachte toename van reizigers, geschat op vijf procent. 'Voor zwarte cijfers moeten we die prognoses gaan halen. Anders gaat het op een gegeven moment niet meer.' Als de nieuwe metro rijdt, kan ook het lijnennet boven de grond rigoureus op de schop. 'Het heeft invloed op de lijnen die parallel lopen aan de Noord/Zuidlijn, dat kan niet anders.'

Vorig jaar heeft de vervoerder al een begin gemaakt met een strakker lijnennet door een aantal haltes, tramlijn 25 en buslijn 46 op te heffen. Volgend jaar neemt het GVB geen afscheid van lijnen, waarschijnlijk sneuvelen wel meer haltes. Op rustige lijnen zullen minder vaak bussen of trams rijden, op drukke lijnen juist meer.

Lees vandaag (9-5) meer in Het Parool: 'Noord/Zuidlijn móet de beloofde groei brengen'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden