Thuisbezorgd.nl voert aanval op concurrenten op

Thuisbezorgd.nl voert de aanval op concurrenten UberEats en Deliveroo verder op.

Een bezorger van Thuisbezorgd.nl verwerkt een bestelling. Beeld anp

Moeder Takeway gaat niet alleen extra investeren in het zelf bezorgen voor restaurants die geen bezorgdienst hebben, maar zet ook vraagtekens bij de activiteiten van de concurrenten. Volgens oprichter Jitse Groen is de wijze waarop concurrentie met hun bezorgers omgaan niet houdbaar en in veel landen zelfs illegaal.

Nieuwe bezorgdiensten UberEats en Deliveroo hebben hun bezorgers niet in dienst, betalen voor hen geen sociale lasten of verzekeringen en laten ze gebruik maken van hun eigen fietsen. Alhoewel ze direct concurreren met marktleider Thuisbezorgd, wil oprichter Jitse Groen niet dezelfde weg bewandelen.

"Het freelancemodel is niet duurzaam en in de meeste landen zelfs niet toegestaan. Onze bezorgers zijn aan ons verbonden, wij verzekeren ze en voorzien ze van elektrische fietsen, die ons eigendom zijn."

"Ik geloof niet in het model dat bezorgers hun eigen fiets moeten gebruiken. Het ziet er niet uit, is niet betrouwbaar en het is niet snel. Als je één keer door de stad fietst, maakt het misschien niet uit. Maar als je dat een hele avond doet, dan gaat bezorgen steeds minder snel." In Nederland en België gebruikt het bedrijf alleen elektrische bezorgfietsen, in Berlijn vanwege de afstanden ook auto's en scooters.

380.000 maaltijden
In het eerste halfjaar leverden de ruim duizend bezorgers van Scoober, de bezorgdochter van Takeway.com in 23 steden in Nederland, Duitsland, België, Polen en Oostenrijk 380.000 maaltijden, waarvan 214.000 in Duitsland en 129.000 in Nederland.

"Scoober representeert nu 1,2 procent van het totaal aantal orders," zegt Groen, "Met investeringen willen we dat opvoeren." Hij verwacht dat het aandeel van de bezorgdienst zal groeien van 1,2 procent van het totaal aantal orders nu, naar 5 procent, maar wil daarvoor geen deadline geven. "We doen nu in Nederland ondermeer KFC en Burger King en saladebars en in Duitsland werken we al voor onder meer Vapiano in Duitsland."

"Het is een zeer uitdagende activiteit. Het is voor ons organisatorisch veel moeilijker om een bezorger op de elektrische fiets te laten stappen dan een order te ontvangen en door te spelen aan een restaurant. Maar het is een goede investering, omdat we hierdoor meer orders binnen krijgen."

Investeren in groei
In de eerste helft van 2017 groeide het totaal aantal orders in de negen landen waar Takeaway actief is met ruim 40 procent, naar 32 miljoen. Doordat Thuisbezorgd de commissie overal - behalve in Nederland - van restaurants verhoogde steeg de omzet, meer dan de helft tot 77,4 miljoen - waarvan 34,7 miljoen uit Nederland.

Ook het halfjaarverlies groeit, 89 procent naar 21,8 miljoen. "We investeren nu zo veel mogelijk geld in verdere groei," zegt Groen. "Het is van uiterst belang dat we Duitsland en Polen laten groeien naar het niveau van Nederland, waar we al winstgevend zijn. We kiezen er nu voor verlies te maken en met onze inkomsten groei te financieren. We verwachten dat onze verliezen in de toekomst zullen teruglopen."

In Nederland groeide het aantal bestellingen 31 procent naar ruim 13 miljoen, waarbij de omzet op bijna 35 miljoen euro uitkwam. De groei was deels het gevolg van de overname van rivaal Just-eat in de Benelux. In Nederland zijn er ongeveer 7.000 bezorgrestaurants aangesloten bij Thuisbezorgd.nl.

Lees ook: 'Bezorgers op de fiets worden aan hun lot overgelaten' en 'Fietsende bezorgers beheersen het Amsterdamse verkeer'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden