Thuisbezorgd.nl gaat ook zelf thuis bezorgen

Bezorggigant Thuisbezorgd.nl gaat, in navolging van nieuwkomers Foodora en Deliveroo, ook zelf maaltijden thuisbezorgen van luxe-restaurants.

Op het WK in 2014 zette Thuisbezorgd als pr-stunt een Ruud Gullit look-alike-in Beeld anp

Thuisbezorgd neemt daarvoor het Berlijnse Food Express over. Dat bezorgt nu in acht grote Duitse steden met eigen bezorgers maaltijden van restaurants. 'We hebben Food Express overgenomen omdat we geloven dat een klein gedeelte van de markt behoefte heeft aan dit soort diensten.'

Jitse Groen van moederbedrijf Takeway.com, dat volgende maand naar Amsterdam verhuist, overweegt of de dienst ook hier actief wordt. 'Ik vind het interessant te kijken of het aanbieden van bezorgdiensten ook iets voor ons is. We zijn immers marktleider.'

'Maar de situatie in Duitsland is behoorlijk anders dan in Nederland. We hebben hier meer dan zesduizend aangesloten bezorgrestaurants, per hoofd van de bevolking drie keer zo veel als in Duitsland. Daar tegen concurreren is erg ingewikkeld.'

Aanvulling
Het bedrijf ziet bezorgdiensten vooral als aanvulling op de bezorging door restaurants zelf. 'We bieden het nu als premiumdienst aan. Maar niet om geld mee te verdienen, dat zal erg lastig worden.'

'Wij bedienen de massa. Op een gemiddelde avond doen we duizend bestellingen per minuut, 3,5 miljoen per maand. Dat allemaal met eigen bezorgers doen, valt al niet te organiseren als het om honderd bestellingen gaat per minuut, laat staan duizend.'

Het afgelopen jaar is een hele trits nieuwkomers op de bezorgmarkt actief geworden. Startups als het Duitse Foodora of Britse Deliveroo laten daarvoor al zelf koeriers rijden voor restaurants die zelf niet bezorgen. Beide zijn ook in Amsterdam actief, Foodora breidt zijn diensten binnekort uit naar andere steden.

Geen bedreiging
Groen ziet de nieuwkomers niet als bedreiging. Takeaway.com is met het Britse Just Eat en het Duitse Delivery Hero mondiaal marktleider op het gebied van thuisbezorgen. 'In bedrijven als Foodora zit vooral veel investeringsgeld,' zegt hij. 'De rente is momenteel laag, dus is het gunstig om zulke startups te financieren.'

'Maar werkt het op de lange termijn? Eén zo'n bezorging kost circa tien euro. Bij ons is een gemiddelde bestelling 20 euro waard. Dat komt dus niet uit. Misschien alleen aan de bovenkant van de markt, bij mensen die voor 40, 50 euro bestellen. Maar dat deel van de markt is heel klein.'

'De meeste mensen bestellen vier, vijf keer per jaar. En restaurants die niet bezorgen, hebben daar waarschijnlijk ook helemaal geen behoefte aan. Zelf bezorgen is een niche in een massamarkt.'

Lees vandaag (30/1) meer in Het Parool: 'Thuisbezorgd wil meer doen met al die bezorginformatie'

Jitse Groen van Thuisbezorgd: 'Geld verdienen met zelf bezorgen zal heel lastig worden' Beeld Eva Plevier
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden